Selamat Datang!!

Followers

Whoever you are, please pray for GAZA

Whoever you are, please pray for GAZA
Let's pray for our Palestinian brothers and sisters. Donations can be made to Aman Palestine Malaysia via sms PALESTIN (10/5/3/1) to 39111

About Me

My photo

Nuraqilah Syuhaida | 24 years old | Terengganurian | UiTM ex-student | Novelist since 17 years old (2010) | Writing is the painting of the voice | Look in your heart & write 

Official FB Group

Official Page

Engagement

Solemnization

Reception

Bertandang

Kutemui Cinta (2010)

Kutemui Cinta (2010)
klik gambar untuk beli on9

Abang Khai Tomboi (2011)

Abang Khai Tomboi (2011)
PM FP untuk pembelian

Amar Farish (2012)

Amar Farish (2012)
klik gambar untuk beli on9

Zikir Cinta (2014)

Zikir Cinta (2014)
klik gambar untuk beli on9

Melodi Cinta (2015)

Melodi Cinta (2015)
Himpunan cerpen & mini novel

KhaiRizal : A Love Story

KhaiRizal : A Love Story
klik gambar untuk beli on9

Kau Bidadariku...

Kau Bidadariku...
manuskrip yang akan diperam. takkan diterbitkan dalam masa terdekat

No Highlight. Left click + ctrl to open new tab

Thursday, March 25, 2010

Abang Khai Tomboy? 8

“HABIS tu, apasal kau tak pernah bagi tahu sebelum ni yang abah kau tu sebenarnya anak Tan Sri?” Khai bertanya sebaik saja habis mendengar cerita daripada angah. Rupa-rupanya betullah telahannya bahawa orang yang memberi ucapan di atas pentas beberapa hari lalu adalah Rizal.
Lepas kejadian hari tu, Khai mengambil masa tiga hari untuk menahan rasa malu. Takut jugak kalau dia datang ke  rumah masa Inspektor Gadget ada, dia akan ditanya macam-macam soalan pulak. Harap-haraplah dia tak perasan aku malam tu, Khai cuba menyedapkan hatinya.
Hari ini, sengaja Khai datang mengambil angah dari sekolah dan sepanjang perjalanan balik, dia asyik bertanya tentang latar belakang keluarga arwah Abang Razlan. Memang betul Abang Razlan adalah anak Tan Sri, tapi Abang Razlan tak berminat dalam bidang perniagaan dan lebih suka jadi guru. Abang Razlan tak suka kalau status dan identitinya disebut-sebut dan diagung-agungkan kerana dia lebih suka hidup bersederhana.
“Dulu, arwah atuk, nak abah uruskan perniagaan dan lupakan hasrat dia untuk jadi guru, tapi abah tak nak. Jadi, sejak hari tu abah keluar dari rumah dan hidup secara bersederhana. Bila dengan kawan-kawan pun, abah tak pernah cakap yang abah ada perniagaan keluarga. Sebelum abah meninggal, abah minta kita orang janji supaya tak sebut tentang IBSYA Holdings dan gelaran Tan Sri lagi. Angah tak mungkir janji sebab abang Khai yang tahu sendiri,” jelas angah tanpa henti.
Khai sekadar mengangguk. Mula memahami jalan cerita. “Kau agak-agak, Rizal cam tak aku kat majlis tu?” soalnya. Dia sudah menceritakan pada angah apa yang terjadi di majlis makan malam tempoh hari. Mula-mula tergelak besar jugak angah. Bila dia tunjuk penumbuk, barulah angah diam. Suka sangatlah dia aku jadi pondan maco.
            “Kenapa abang tak tanya pak su sendiri?” soal Angah bersahaja.
“Gila kau nak suruh tanya Inspektor Gadget tu... Kalau aku tanya, mestila dia tahu aku jadi pondan malam tu.”
“Pondan? Abang Khai memang betul-betul tak sedar diri!”
Amboi, dia boleh pulak tergelak besar kat sini. Kurang sel badan betullah! “Kau diamlah! Aku korek lubang hidung kang...” Khai halakan dua jarinya ke muka angah.
Cepat-cepat angah tutup hidungnya.
“Mana ada abang pondan. Kan abang memang perempuan. Ada ke IC abang tu tulis jantina pondan?”
“Daripada kau asyik melalut kat sini, baik kau blah sekarang!”
“Isy, kejamnya abang ni! Ada ke nak halau saya masa kereta tengah bergerak.”
“Banyaklah kau. Nampak tak kereta dah berhenti, jadi maknanya dah sampai rumah. Just go!
Angah menjelir dan membuka pintu kereta. Baru beberapa langkah dia berjalan meninggalkan kereta Khai, dia berpatah balik dan mengetuk tingkap cermin kereta.
“Isy, apa lagi kau nak?” Sengaja Khai meninggikan suara, buat-buat marah.
“Tak nak kirim salam kat pak su ke?” Angah bertanya sambil tersengih nakal.
Khai menjegilkan biji mata dan lempar sebiji gula-gula ke dahi angah. Terasa mukanya sudah panas.
Angah menggosok-gosok dahinya.
“Apa kau ingat aku kebulur kat pak su kau ke?”
“Isy, Abang Khai ni, macam tu pun nak marah. But thanks for this candy,” ujar angah selamba dan mengutip semula gula-gula yang Khai lempar ke dahinya sebentar tadi dan terus beredar.
Kurang asam gelugur punya anak saudara!
Lepas kelibat angah hilang, Khai terus memecut kereta membelah jalan raya sepuas-puas hati. Dia pernah ditawarkan berlakon iklan untuk keselamatan jalan raya, tapi tawaran ditarik balik kerana dia dah ada rekod saman lebih 20 kali kerana memandu melebihi had laju.
Aku suka kat Inspektor Gadget? Tolonglah...

*******************************


MATA Rizal yang dari tadi menatap jumlah wang dalam buku akaun bank along, beralih ke muka pintu apabila terdengar seseorang memberi salam.
“Awal angah balik,” sapa Rizal sebaik kelibat angah muncul di muka pintu.
Angah tersenyum dan terus bersalam dengan Rizal. “Biasalah, pak su. Biasa angah kena jalan kaki, tapi hari ni Abang Khai datang ambik...”
Khai? Dengar saja nama Khai disebut, jantung Rizal tiba-tiba berdegup kencang. Hisy, apa kena dengan aku sejak akhir-akhir ni?  “Angah tahu along keluarkan duit sebanyak ni untuk apa?”
Angah merenung Rizal pelik. Rizal menghulurkan buku akaun along kepada angah. Bulat mata angah memandang buku akaun tersebut. Bagai nak tembus lagaknya.
“Along keluarkan 700? Mana pak su dapat buku ni?”
“Pak su kemaskan bilik along lepas along keluar pergi kolej tadi.. Lepas tu pak su jumpa buku akaun ni atas lantai. Dia baru aje keluarkan 700 semalam,” jelas Rizal.
Angah mengeluh. “Itu maknanya pak su dah kena kencing dengan dia!”
What do you mean?
“Hari ni dia tak ada kelaslah...” jawab angah selamba gajah.
Rizal ternganga. “Err… Along ada kad ATM?”
“Kita orang cuma ada akaun remaja. Tak boleh pakai kad ATM untuk keluarkan duit.”
Hati Rizal sedikit lega apabila mendengar penjelasan angah. Sekurang-kurangnya bila buku bank ini ada di tangannya, along dah tak boleh nak keluarkan duit sesuka hati lagi.
“Sejak ibu dengan abah meninggal, berbeza benar perangai along. Dia selalu ponteng kuliah. Kalau dulu dia selalu dapat CGPA tertinggi kat kolej, tapi sekarang dah dapat yang tercorot. Dulu masa ibu dengan abah ada, dia tak macam tu. Dia baik dan bertanggungjawab. Pakaian pun selalu sopan dan tutup aurat. Cuma sekarang… tak tahu dari mana dia beli baju jenama Baby Kiko tu,” keluh angah.
Walaupun angah bukan anak sulung, tapi sifat tanggungjawabnya lebih menyerlah berbanding along. Apa sebenarnya punca along jadi macam tu? Sepanjang aku ada kat rumah ni pun, dia tak pernah cuba bergaul mesra dengan aku. Bila aku ajak berbincang, dia lari sebatu, fikir Rizal sendiri.
“Hmm… tak apalah, nanti pak su tanya dia sendiri. Pak su dah masak makanan tengah hari. Sekarang pak su kena balik balai, ada kerja sikit,” ujar Rizal sambil memasukkan buku bank along ke dalam jaket kulitnya.
“Err… angah...” Rizal memanggil angah yang mahu berlalu ke biliknya.
Angah pandang Rizal tunak. Menanti bicara yang bakal keluar dari mulut pak sunya itu.
“Tak, tak ada apa-apalah...” Rizal menggeleng. Sebenarnya dia mahu menanyakan perihal majlis makan malam yang dihadirinya tiga hari lepas. Rasanya dia nampak Khai. Berpakaian gaun! Apa yang dia nak tahu adalah Khai tu sebenarnya lelaki ke perempuan, tapi bila difikirkan balik, rasanya tak perlu kut. Takkanlah dia perempuan. Mungkin perempuan yang dia nampak kat majlis hari tu cuma khayalannya sahaja. Atau, adakah dia sebenarnya berharap yang si Khai tu adalah perempuan dan bukan lelaki?
“Assalamualaikum...”
“Waalaikumussalam...” Rizal dan angah menjawab hampir serentak dan mereka menuju ke muka pintu.
“Oh, Kak Leha, masuklah,” pelawa angah mesra.
Rizal mengerutkan kening. Kak Leha? Siapa Kak Leha ni? Kenapa dia pimpin tangan adik?
“Ini, akak nak hantar adik ni. Akak pun ada bawa lauk sikit untuk kau orang makan tengah hari,” ujar wanita yang dipanggil Kak Leha itu.
Adik terus berlari mendapatkan Rizal dan Rizal terus membawa adik ke dalam pelukannya. Pipi adik dicium bertalu-talu. “Anak abah ni pergi mana baru balik?”
“Adik pergi rumah Kak Leha...” ujar adik ceria sambil memeluk leher Rizal.
Sejak akhir-akhir ini, Rizal semakin rapat dengan adik dan dia semakin selesa apabila adik memanggilnya dengan gelaran abah.
Kak Leha ternganga memandang Rizal.
“Mmm… kak, ini pak su, adik abah yang kerja polis tu. Namanya Rizal,” terang angah.
Rizal tersenyum pada Kak Leha. Apa hal dengan dia ni? Pandang aku macam aku ni banduan yang terlepas dari penjara aje.
“Betullah, memang sama macam Razlan. Ya Allah, akak ingat betul-betul Razlan tadi masa adik panggil dia abah,” ujar Kak Leha.
Oh, patutlah dia tenung aku macam tu. “Ada hubungan apa Kak Leha dengan anak-anak saudara saya?”
“Saya jiran sebelah rumah aje. Sejak Khairiah dengan Razlan meninggal, saya yang tolong uruskan budak-budak ni. Bila angah dengan along tak ada, saya yang jaga adik. Ni, angah dah balik sekolah, saya hantarlah adik. Satu lagi, boleh tak jangan panggil saya Kak Leha, panggil Leha aje, lebih mesra bunyinya,” kata Kak Leha malu-malu kucing.
Rizal teguk liur. Betul ke tak dia ni? Nampak gaya macam nak goda aku aje. Isy, harap-harap tak. Dia nampak lebih tua daripada aku.
Angah sudah tersengih-sengih sambil tekup mulut.
“Err… tak apalah, saya pergi dulu, ada kerja kat balai.” Cepat-cepat Rizal mahu meminggir. Geli-geleman dirinya tengok gelagat Kak Leha. Stay away from me, Kak Leha!
“Eh, nantilah dulu Rizal. Leha dah masak makanan tengah hari ni, marilah makan sekali,” ajak Kak Leha.
Mata Rizal membulat. Rizal? Leha? Cepatnya kemesraan ni terjalin. No way, Rizal. Kak Leha ni dah layak jadi kakak kau, bukan awek atau bini. Dia ni tak ingat laki kat rumah ke asyik main gatal-gatal miang rebung dengan aku? Rizal cuit pinggang angah. Berharap angah dapat membantunnya.
“Mmm… tak bolehla, Kak Leha. Pak su ada banyak kerja kat balai. Lagipun pak su dah masakkan makanan tengah hari tadi, dia dah makan pun...”
Pandai kau kelentong ek? I love you, angah. Rizal senyum lebar.
Mimik muka Kak Leha sedikit berubah kecewa.
“Lain kali aje kita makan sama-sama...” ujar Rizal dan terus beredar. Aku dah ada masalah baru. Kak Leha, aku mesti jauhkan diri daripada kau mulai hari ni. Tapi, macam mana nak lari? Dia tu jiran sebelah rumah ni aje. Argh!

*************************************
“RIZ, menurut hasil siasatan yang aku jalankan, Geng 23X dah beroperasi sejak dua tahun yang lalu di sekitar KL ni,” ujar Azman, rakan setugas Rizal di Jabatan Narkotik.

Fail di tangan Azman, disambut Rizal. Datanya ditatap satu per satu.

“Inspektor Azriel dah lakukan penyamaran sejak beberapa bulan yang lepas. Menurutnya Geng 23X adalah antara kumpulan yang paling digeruni. Dia orang terlibat dengan sindiket penyeludupan dadah, merompak dan membunuh,” terang Azman.

Selakan Rizal pada helaian dokumen terhenti. Dia mula memandang Azman.

“Beberapa bulan lepas pasukan kita dah serbu tempat dia orang simpan stok dadah tapi sayangnya, kita tak dapat tangkap seorang pun daripada konco-konco dia orang. Kita cuma berjaya rampas stok dadah yang berharga lebih kurang satu juta sahaja.”

Rizal mengangguk-angguk. “Okey, tapi setahu aku dia orang akan berurusniaga dengan Geng 13 dua minggu dari sekarang.”

“Betul. Tuan Rashdan dan keluarkan arahan. Kita akan adakan serbuan besar-besaran. Terima kasih kepada Inspektor Azriel kerana dah berjaya lakukan penyamarannya dengan baik. Geng 23X betul-betul percaya yang Inspektor Azriel adalah sebahagian daripada mereka,” kata Azman tersenyum yakin.

Rizal turut tersenyum dan menepuk bahu Azman. Tak lama lagi Rizal akan terlibat dengan serbuan masa Geng 23X tengah berurusniaga dengan Geng 13. Dalam serbuan ni, nyawanya bagai di hujung tanduk dan kemungkinan nyawanya sendiri akan melayang.

Ini bukannya kali pertama Rizal terlibat dalam serbuan yang membabitkan penjenayah berbahaya, tapi tak tahu kenapa, dia risau memikirkan serbuan kali ni. Kalau dia dah tak ada, siapa yang akan tengok-tengokkan anak-anak saudaranya? Dan tak tahu kenapa, tiba-tiba dia terbayangkan wajah Khai.

p/s: untuk sebarang update dan teaser novel, boleh request group dekat SINI ya ;)

1 comment:

epy elina said...

hohohoho...
ingt rizal dah thu khai 2 pmpuan....
ok jg klu rizal thu khai 2 pmpuan....
best2x...
smbung2x...