Selamat Datang!!

Followers

Whoever you are, please pray for GAZA

Whoever you are, please pray for GAZA
Let's pray for our Palestinian brothers and sisters. Donations can be made to Aman Palestine Malaysia via sms PALESTIN (10/5/3/1) to 39111

About Me

My photo

Nuraqilah Syuhaida | 24 years old | Terengganurian | UiTM ex-student | Novelist since 17 years old (2010) | Writing is the painting of the voice | Look in your heart & write 

Official FB Group

Official Page

Engagement

Solemnization

Reception

Bertandang

Kutemui Cinta (2010)

Kutemui Cinta (2010)
klik gambar untuk beli on9

Abang Khai Tomboi (2011)

Abang Khai Tomboi (2011)
PM FP untuk pembelian

Amar Farish (2012)

Amar Farish (2012)
klik gambar untuk beli on9

Zikir Cinta (2014)

Zikir Cinta (2014)
klik gambar untuk beli on9

Melodi Cinta (2015)

Melodi Cinta (2015)
Himpunan cerpen & mini novel

KhaiRizal : A Love Story

KhaiRizal : A Love Story
klik gambar untuk beli on9

Kau Bidadariku...

Kau Bidadariku...
manuskrip yang akan diperam. takkan diterbitkan dalam masa terdekat

No Highlight. Left click + ctrl to open new tab

Thursday, April 30, 2015

Kau Bidadariku... 16

“TENGAH hari nanti ibu ada hal dengan kawan-kawan ibu. Adrian tolong ibu, boleh?”

            Adrian yang leka menikmati sarapan pada pagi itu mengangkat muka.

            “Tolong apa, bu?”

            “Tolong hantarkan makanan tengah hari untuk Nadya ke butik.”

            Adrian terpempan. Beberapa hari yang lalu dia sudah ke Butik NADYA’S menemani Puan Sri Azila. Dan hari ini… lagi sekali? Tanpa Puan Sri Azila?

            “Hantarkan makanan aja, lepas tu Adrian baliklah,” tokok Puan Sri Azila apabila anaknya tidak memberi sebarang respons.

            Adrian diam berfikir. Perlukah dia mengikut arahan itu? Berjumpa secara berduaan dengan isteri orang? Aduh…

            “Tak perlulah, Zila. Nadya bukan tak biasa makan sendiri. Nanti dia pandai-pandailah cari,” sampuk Tan Sri Jamaluddin yang leka membaca akhbar New Straits Times. Dia seakan-akan memahami apa yang bergelodak di hati anaknya itu.

            “Abang memanglah… bukannya nak ambil tahu pasal Nadya. Mentang-mentanglah dia tak jadi menantu rasmi dalam rumah ni!” Puan Sri Azila tarik muncung.

            Adrian mengerling wajah ibunya lewat ekor mata. Amboi, sebegitu sayangkah ibunya pada Nadya?

            “Eh Zila ni, kesitu pulak dia. Bukan itu maksud abang. Kalau Zila concern pasal Nadya, Zila bawalah makanan tu sendiri. Kenapa nak suruh Adrian? Anak kita ni lelaki, bujang lagi. Takut kalau-kalau timbul fitnah kalau peniaga-peniaga kat situ nampak,” hujah Tan Sri Jamaluddin menyatakan pendiriannya.

            Puan Sri Azila gigit bibir. Betul juga kata suaminya, tapi dia memang benar-benar ada perkara yang perlu dibereskan tengah hari ini. Perjumpaan dengan kawan-kawannya a.k.a geng-geng main duit kutu dikala kebosanan. Pemandu peribadinya pula sedang bercuti untuk beberapa minggu kerana pergi menunaikan umrah bersama keluarga.

            “Kalau ibu nak Adrian hantarkan, boleh. Tapi awal sikitlah. Waktu makan tengah hari biasanya dah tak ada orang, tak manis jumpa berdua aja. Adrian boleh pergi sejam sebelum tu.”

            “Betul ke? Tak rasa awal sangat? Jarak rumah ni dengan ofis bukannya dekat,” soal Puan Sri Azila pula.

            “Boleh, ibu. Jangan risau.” Adrian menjawab pendek. Dia boleh keluar masuk pejabat sesuka hati selagi tidak menjejaskan jadual kerjanya.

            “Okeylah, Adrian gerak dulu. Nanti ibu masak siap-siap. Adrian datang ambil makanan. Adrian pergi dulu. Assalamualaikum.”

            Sebaik menyalami kedua ibu bapanya, Adrian terus mencapai briefcase yang diletakkan di atas kerusi disebelah dan terus berlalu. Tidak lama selepas itu kedengaran enjin kereta Adrian menderum meninggalkan perkarangan banglo mewah mereka.

            “Adrian memang anak yang baik ya, bang. Mendengar kata. Sepanjang dia tinggal dengan kita, belum pernah sekali pun dia kata ‘tak nak’ atau ‘tidak’ pada setiap permintaan Zila,” puji Puan Sri Azila sambil menuang kopi panas ke dalam cawannya.

            Sungguh dia merasa bertuah memiliki anak seperti Adrian. Terima kasih kepada Jamal dan arwah Sophia yang memberi didikan sempurna kepada anak mereka.

            Meski pernah terselit rasa tidak puas hati kepada Jamal dan Sophia yang menukar nama Hafizuddin kepada Hafiz Adrian, namun kini dia sudah mampu menerimanya. Melihat Adrian yang baik, pendiam, patuh pada ibu bapa dan punya ilmu agama, Puan Sri Azila sudah tidak peduli tentang nama. Adrian pun Adrian lah…

            “Adrian memang anak yang baik. Abang tak nafikan…” tutur Tan Sri Jamaluddin setelah agak lama mendiamkan diri.

            “Tapi abang harap Zila pun hati-hati. Jangan bagi Adrian tu rapat sangat dengan Nadya…” sambungnya seraya melipat surat khabar di tangan.

            “Maksud abang?” Puan Sri Azila mengerdip-ngerdipkan kelopak mata.

            Tan Sri Jamaluddin tidak terus menjawab. Dia mencapai tangkai cawan dan menghirup kopi panasnya sebelum bersuara.

            “Abang cuma takut Adam tu tak suka. Dia suami Nadya. Takut juga dia salah faham dan cemburu dengan Adrian…”

            “Kenapa Adam nak cemburu dengan Adrian?” Puan Sri Azila belum mengerti.

            “Adrian dan Nadya tu bukan mahram. Dan lagipun, takkan Zila tak nampak? Muka Adrian tu saling tak tumpah macam arwah Hafiz. Tak takut kalau-kalau Nadya teringat balik bekas tunangnya tu?”

            Pecah ketawa Puan Sri Azila mendengar andaian suaminya.

            “Mustahillah. Walaupun muka sama, tapi perangai lain. Hafiz banyak cakap, ada je modal nak bersembang. Adrian pulak pendiam. Mustahil tengok muka aja dah terimbau balik kenangan lama. Ni bukan drama petanglah, bang!”

            Puan Sri Azila tergeleng-geleng sambil ketawa. Baginya itu memang sesuatu yang tidak masuk akal. Dia sendiri pun tidak meminta Nadya dan Adrian untuk berkawan rapat. Cukuplah sekadar hubungan mereka tidak terlalu formal. Dia pasti Nadya tahu batas-batas yang perlu dijaga selaku seorang isteri.

            Apalah salahnya kalau hubungan yang jauh itu didekatkan. Sekurang-kurangnya apabila kerap berjumpa, tidaklah terasa kekok dan kurang selesa.

            “Suka hati awaklah, Zila. Jangan cakap abang tak bagi nasihat pulak.” Tan Sri Jamaluddin mengeluh dihujung suara. Dia menghabiskan sisa-sisa kopi didalam cawannya dan terus melangkah pergi untuk ke pejabatnya pula.

            Puan Sri Azila mencebik. Alah, kenapa nak risau sangat? Takkan jadi apa-apalah!
************************

GAMBAR-GAMBAR ditangannya diramas dan dikeronyok sepuas-puas hati. Wajahnya tegang sehingga menampakkan urat-urat didahi dan leher. Dadanya pula sudah berombak kencang menahan rasa cemburu dan geram yang sudah membarah didalam diri.

            “Cik Yasmin, cik nak koyak gambar tu ke, nak kunyah sampai hancur ke, itu cik punya pasallah. Sekarang saya nak payment saya. Saya nak pakai duit ni!”

            Yasmin menjeling tajam. Huh, boleh tahan juga penyiasat yang diupahnya itu. Asyik fikir duit aja. Tapi nasib baik bagus buat kerja. Baru beberapa hari dia menyuruh penyiasat yang digelar Jay itu mencari lokasi dan info tentang Nadya, hari ini Jay sudah berjaya mengumpulkan semuanya.

            “Ambil ni dulu, RM20 ribu. Tapi I nak you terus perhatikan perempuan ni. I nak tahu apa dia buat, jadual kerjanya, keluar dengan siapa, semua-semualah!”

            Jay tersengih-sengih menyambut sekeping cek yang dihulur oleh Yasmin. Bait-bait tulisan yang tertera di atas cek ditilik untuk seketika. Setelah berpuas hati barulah cek itu disimpan kemas didalam jaket kulit hitamnya.

            “Okey, tak ada masalah. Ada upah, kerja apa pun saya buat.”
            Yasmin memandang dengan riak sinis.
            “Hmmm… itu aja buat masa sekarang. You boleh pergi.”

            Jay terus beredar dari bilik ofis Yasmin dengan muka yang puas. Senangnya cari rezeki dengan cara begini. Hanya perlu perhatikan orang, dah dapat upah 20 ribu ringgit.

            Yasmin mendengus melihat gambar wajah Nadya yang diambil secara curi-curi oleh Jay itu. Kata Jay, Nadya sudah memiliki butik sendiri. Dan Yasmin sendiri dapat melihat, Nadya yang sekarang bukan lagi Nadya yang dikenali semasa menuntut di Universiti Malaya dulu. Nadya semakin cantik dan pandai bergaya meskipun kekal dengan imejnya yang bertudung litup.

            Patutlah Adam tu sayang sangat. Ugly duckling dah jadi swan rupanya!

            Matanya dipejam sambil bersandar ke kerusi. Api cemburunya semakin menyala. Nadya memang beruntung. Dia kini memiliki kecantikan, bisnes sendiri dan… Adam.

            Senyuman Adam kembali menerpa ruang minda. Yasmin dilanda debaran lagi. Mengingati lelaki itu, hatinya semakin tak keruan. Yasmin sudah cuba untuk menafikan perasaan, namun setiap kali dia cuba menidakkan, nama Adam semakin menyeliputi ruang fikiran.

            Aku mahu Adam. Aku tak mahu lelaki lain! tekad hatinya.

            Tak salah kalau dia jatuh cinta pada suami orang. Adam lebih dari mampu. Dia sedar ramai lelaki bujang yang cuma mendekati dirinya. Tetapi mereka semua tidak menarik perhatiannya. Dia tidak mahu sesuatu yang tertadah didepan mata. Dia mahu lelaki seperti Adam; lelaki yang tidak memburunya, sebaliknya dia yang memburu!
****************************

“KAK NADYA, ada orang nak jumpa.”

            Nadya yang sedang tekun membuat lakaran design baju terus mengangkat muka ke arah Lily yang terjengul di muka pintu.

            “Siapa?”

            Lily angkat bahu. “Entah, tapi katanya dia anak Puan Sri Azila.”

            Terentang kerutan di wajah Nadya. Adrian?

            “Okey, terima kasih Lily.”

            Lily mengangguk sahaja dan duduk kembali di kaunter melakukan kerjanya. Nadya terus meletakkan pensil dan buku lakarannya nya lalu melangkah keluar mendapatkan Adrian yang sedang menantinya di sofa pelanggan di ruang hadapan.

            “Assalamualaikum, Encik Adrian.”

            Adrian menoleh dan terus berdiri.

            “Waalaikumussalam. Err… saya mengganggu awak ke?”

            “Tak. Ada apa ya?”

            “Oh, ini. Saya bawakan makanan tengah hari. Ibu saya pesan suruh bawa untuk awak. Dia tak dapat hantar sendiri sebab ada hal.”

            Nadya kaget seketika melihat bekas plastik yang dihulurkan oleh Adrian.

            “Ya Allah, kenapa ibu susah-susah masak? Kalau nak makan saya boleh turun foodcourt.”

            “Rezeki untuk hari ni. Ibu saya dah anggap awak macam anak dia sendiri, jadi tak ada salahnya kalau dia ambil berat tentang anak dia,” jawab Adrian bersahaja.

            Nadya turut menguntumkan senyuman, terharu kerana layanan Puan Sri Azila tidak berubah meskipun ibu angkatnya itu kini sudah memiliki anak kandungnya sendiri.

            “Terima kasih, Encik Adrian.” Bekas makanan itu disambutnya dengan hati yang berbunga-bunga gembira.

            Sebelum ini pun memang Puan Sri Azila sering juga datang membawa makanan dari rumah dan mengajaknya makan bersama. Kalau sibuk, Puan Sri Azila akan meminta pemandunya untuk menghantarkan makanan. Cuma dia tidak menyangka pula kali ini ibu angkatnya itu menyuruh Adrian.

            “Okeylah, tu je. Saya nak kena balik ofis dulu. Selamat menjamu selera.”

            Adrian menundukkan sedikit kepala tanda pamit.

            “Encik Adrian.”

            “Ya, saya?”

            “Dalam dua, tiga hari lagi boleh encik datang semula ke sini? Saya nak kirimkan makanan untuk ibu, selain tu nak pulangkan balik bekas ni.”

            Adrian mengangguk. “Boleh, tak ada masalah.”

            Dia mengeluarkan kad bisnesnya dari dompet dan dihulurkan kepada Nadya.

            “Ada nombor telefon saya kat sini. Kalau ada apa-apa boleh call number ni. Oh ya, dan lagi situ… tak perlulah awak berencik-encik dengan saya. Kan ibu tak suka.”

            Nadya tersenyum sumbing. Oh… dia terlupa tentang permintaan Puan Sri Azila beberapa hari yang lalu itu. Hmm… patutlah hari ini dia perasankan sesuatu yang lain. Adrian tidak memanggilnya ‘Puan Nadya’ seperti selalu.

            “Baik, maaf… Adrian.” Entah kenapa, terasa berat dan kekok untuk menyebutnya. Dia terpaksa demi menjaga hati Puan Sri Azila.

            Adrian sekadar membalas dengan sekuntum senyuman. Dia menjeling jam tangannya yang menunjukkan pukul 11.10 pagi.

            “Okey, saya pergi dulu ya. Assalamualaikum.”
            “Waalaikumussalam…”

            Nadya mengiringi Adrian keluar dari butik. Dia tersenyum sendiri melihat bekas makanan yang kini berada di tangannya. Bertuah ibu angkatnya itu memiliki anak yang patuh seperti Adrian. Walaupun ada perniagaan sendiri, sudah memiliki segala-galanya dengan hasil usaha sendiri, tetapi lelaki itu tetap ikut sahaja apa pun arahan ibunya.

            “Apa tu, kak? Macam sedap je?” usik Lily.

            Nadya membuka beg plastik dan menghidu makanan dari bekas tersebut.

            “Hmm… bau macam ikan goreng dengan gulai. Kita makan sama-sama nanti, ya? Lily jangan pergi foodcourt pulak!”

            Lily ketawa sambil menggaru-garu kepala.

            “Eh, boleh ke kak? Kan Puan Sri bawa makanan untuk akak.”

            “Ish, apa pulak tak boleh? Makanan ni mesti banyak, akak tak larat nak habiskan semua sendiri. Makan dengan akak, ek? Ek? Ek?”

            Lily tergelak lantas mengangguk dengan wajah tersipu-sipu.

            “Oh ya, kak. Lelaki tadi tu siapa, ek? Dia cakap dia anak Puan Sri Azila, tapi saya tak pernah nampak dia datang sini pun,” soal Lily agak penasaran.

            Nadya mengulum senyuman. Bagaimana harus dia ceritakan segalanya kepada Lily? Semuanya terlalu kompleks.

            “Akak cerita masa makan tengah hari nantilah. Sekarang akak nak buat kerja dulu,” ujar Nadya kemudiannya.

            Lily mengangguk. Hanya bola matanya yang memerhati susuk tubuh majikannya itu sehingga hilang disebalik bilik ofis kecil di ruang belakang.

            Dan tanpa mereka sedari, ada sepasang mata yang sudah memerhati dan merakam segala pergerakan mereka sejak pagi tadi. Manusia yang tidak dikenali itu menundukkan kepala, mengelak wajahnya dilihat oleh sesiapa pun. Namun kamera bersaiz mini yang digunakannya untuk mengintip berada di tangan setiap masa. 

p/s: untuk sebarang update dan teaser novel, boleh request group dekat SINI ya ;)

5 comments:

nurul nuqman said...

Janganlah nanti yasmin tunjukkan gambar 2 pada adam.adam mesti slh fhm bla tgk nanti.argh! Stress

Eddayu said...

ahhh sudahhh.. masalah makin menghampiri.. bersiap sedia laaa..
makin suspen pun ada..

E-la Adiey said...

kak weeda / nurul nuqman - hahaha..jgn la stress kak. inikan novel :P

kak Eddayu - yeah... x lama lagi...

ain said...

makin suspen.cpt sambung lg

Syuhada Mat Isa said...

huaaa...harap2 x jd pape.yasmin dh start balik dh