Selamat Datang!!

Followers

Whoever you are, please pray for GAZA

Whoever you are, please pray for GAZA
Let's pray for our Palestinian brothers and sisters. Donations can be made to Aman Palestine Malaysia via sms PALESTIN (10/5/3/1) to 39111

About Me

My photo

Nuraqilah Syuhaida | 24 years old | Terengganurian | UiTM ex-student | Novelist since 17 years old (2010) | Writing is the painting of the voice | Look in your heart & write 

Official FB Group

Official Page

Engagement

Solemnization

Reception

Bertandang

Kutemui Cinta (2010)

Kutemui Cinta (2010)
klik gambar untuk beli on9

Abang Khai Tomboi (2011)

Abang Khai Tomboi (2011)
PM FP untuk pembelian

Amar Farish (2012)

Amar Farish (2012)
klik gambar untuk beli on9

Zikir Cinta (2014)

Zikir Cinta (2014)
klik gambar untuk beli on9

Melodi Cinta (2015)

Melodi Cinta (2015)
Himpunan cerpen & mini novel

KhaiRizal : A Love Story

KhaiRizal : A Love Story
klik gambar untuk beli on9

Kau Bidadariku...

Kau Bidadariku...
manuskrip yang akan diperam. takkan diterbitkan dalam masa terdekat

No Highlight. Left click + ctrl to open new tab

Friday, May 14, 2010

Abang Khai Tomboy? 14

“ABAH!”
Rizal mendepangkan tangan. Pantas adik berlari ke dalam dukungannya. Pipi adik dikucup bertalu-talu.
“Abah, adik rindu abah!” Adik memeluk erat tubuh Rizal. Seperti enggan melepaskan pak sunya itu.
“Aduh, sakit adik!” Rizal terjerit apabila adik tertekan bahagian bahunya.
“Abah sakit ya kena tembak?”
Rizal senyum. Kemudian mengangkat tubuh adik dan membawanya ke riba.
“Bila pak su boleh keluar?” tanya angah yang duduk di birai katil.
“Doktor kata pak su dah sihat. Esok pun dah boleh keluar. Luka ni boleh dirawat di rumah.”
Angah hanya mengangguk tanda faham. Along yang turut serta melawat Rizal, hanya diam tidak berkutik. Dia lebih senang menjadi pendengar sahaja.
“Anak abah ni pulak macam mana? Nakal tak sepanjang abah tak ada?” Rizal kembali mengalihkan perhatian kepada adik.
“Tak, abah. Sekarang adik dah pandai mandi sendiri. Adik dah tak minta angah dengan Abang Khai mandikan adik. Angah cakap, kalau adik sayang kat abah, nak abah sembuh, adik kena pandai berdikari,” jawab adik petah.
“Angah sebenarnya tak sampai hati, pak su,” sampuk angah.
Rizal mengalihkan pandangan kepada angah.
“Sebenarnya sepanjang tiga hari pak su tak sedar, adik asyik menangis aje. Sebab tu angah tak bagi dia lawat pak su. Angah cakap kat dia, kalau dia nak pak su sembuh, dia mesti jadi anak yang baik.”
Rizal senyum dan mengangguk. “Terima kasih, angah. Angah banyak tolong pak su.”
No hallah, pak su! Pak su kan dah macam abah kita orang sendiri...”
Rizal terdiam. Abah? “Kenapa angah tak panggil pak su, abah?”
Angah tergamam. Dia sengih-sengih macam kerang masin. “Takkanlah nak panggil abah kut. Tak sesuailah pak su jadi abah kita orang. Beza umur angah dengan pak su pun cuma sembilan tahun. Takkanlah abah semuda tu...”
“Kenapa? Pak su tak layak jadi abah kau orang?”
“Err… bukan macam tu, pak su. Tapi…” Angah kelihatan serba salah.
“Atau, kau orang sendiri tak sudi jadi anak pak su?” soal Rizal lagi.
“Err… bukan…”
“Kalau bukan, mulai hari ni pak su nak angah dan along start panggil pak su, abah. Boleh?”
“Betul ke ni, pak su?” Wajah angah ceria.
Rizal hanya mengangguk.
“Okey, okey... Angah setuju, abah.”
Pertama kali Rizal mendengar panggilan abah keluar dari bibir angah. Dan gelaran itu, ditujukan untuknya. Alangkah bahagianya kalau aku dah ada anak nanti. Rizal memekarkan senyumannya.
“Tak. Along tak setuju!” Along tiba-tiba bangun dari sofa yang diduduknya. Majalah di tangannya dicampak ke sofa tersebut. “Abah along cuma seorang, Razlan bin Ibrahim dan dia seorang guru. Bukan Rizal bin Ibrahim, inspektor polis,” ujar along tegas. Dia terus mengambil tas tangannya yang diletakkan di atas meja dan beredar dari situ. Di muka pintu, along terserempak dengan seorang gadis yang baru ingin masuk. Along menjeling ke arah gadis itu dan terus berlalu.
Rizal tergeleng-geleng. Kalau pun dia marahkan aku, kenapa dia tunjukkan kemarahannya pada gadis tu? Uff! Rizal mengeluh berat.
“Cikgu Suri!” jerit angah riang seperti kanak-kanak Ribena dan terus mendapatkan gadis bertudung dan berbaju kurung yang baru masuk itu. Angah mencium sopan tangan Suri dan mengambil seplastik buah limau di tangan Suri. “Tengok ni abah, cikgu angah bawak limau untuk abah,” kata angah sambil menyuakan plastik buah limau itu kepada Rizal.
Cikgu ni macam tahu-tahu saja mulut aku sekarang tengah payau, tak selera makan apa-apa. Memang kenalah buah limau ni.
Suri sekadar tersenyum dan menundukkan wajahnya.
“Tak mengajar hari ni?” Rizal memulakan bicara.
“Hari ni cuti, Encik Rizal. Hari Ahad,” jawab Suri lembut.
“Entah, abah ni. Kalau cikgu pergi mengajar hari ni, dia nak ajar siapa? Kerusi dengan dinding?” perli angah.
Rizal membulatkan biji mata dan meramas-ramas rambut angah hingga rambut angah kusut.
“Isy, apalah abah ni... Suka sangat kacau rambut angah.” Muncung angah sudah panjang sedepa. Rambutnya dibetul-betulkan.
“Angah kan sekarang dah rasmi jadi anak abah. Jadi nak tak nak, angah kena terima yang lepas ni setiap hari abah akan buli angah.”
“Abah...”
Cis, minah pengkid dah bertukar jadi kucing miang. Belum pernah Rizal tengok angah merengek-rengek macam ni. Agaknya macam nilah sifat dia dulu masa dengan arwah Abang Razlan. Hipokrit betullah anak saudara aku seorang ni.
“Huh, dahlah. Abah duduklah sini dengan Cikgu Suri. Angah nak keluar dengan adik,” ujar angah dan terus mendukung adik. Angah senyum nakal.
“Err… cikgu kat sekolah mengajar apa?” tanya Rizal sebagai modal bicara. Tak adalah nampak canggung sangat nanti.
Suri duduk di kerusi sebelah katil dan tersenyum. “Saya mengajar Matematik Tambahan.”
“Oh, jadi maknanya cikgu pandailah Matematik Tambahan?” Rizal rasa, inilah soalan paling bodoh yang pernah dia utarakan sepanjang dia bernafas di muka bumi yang luas lagi indah ini. Kalau dah mengajar Matematik Tambahan, mestilah pandai Matematik Tambahan. Hisy, bodoh punya soalan.
“Hmm… macam mana cikgu boleh tahu saya masuk hospital?”
“Angah yang bagi tahu. Dia beria-ia sangat nak suruh saya datang melawat Encik Rizal. Kebetulan hari ni tak kerja, saya datanglah.”
Rizal tersenyum. Baiknya hati Cikgu Suri sebab sudi luangkan masa untuk menjenguknya walaupun tak saling mengenali.
“Err… Encik Rizal nak limau? Saya tolong kupaskan.”
Aisy, baiklah pulak cikgu ni. Cara percakapannya lembut aje. Nampak gaya macam tak pernah marah orang seumur hidup. Agaknya macam manalah dia mengajar. Mesti selalu kena buli dengan murid. Rizal mengangguk. Orang nak tolong, takkan nak tolak kut.
Suri tersenyum lagi dan mengambil sebiji limau dari beg plastik yang dibawanya.
Dia ni suka sangat senyum. Kenapa agaknya ya? “Kita belum habis bincang lagi pasal kes Angah,” ujar Rizal.
“Kes apa?”
“Kes angah alias Syafiqa yang bergaduh kat sekolah hari tu.”
“Oh, yang tu... Saya dah bincang dengan Khai. Tak ada apa sebenarnya. Saya cuma nak berbincang tentang tingkah laku Syafiqa sepanjang di sekolah dan memberi beberapa cadangan sahaja,” jawab Suri.
Rizal mengangguk. “Cikgu… Terus-terang saya cakap, saya sebenarnya masih terkejut dengan tanggungjawab yang mendadak ni. Yalah, sebelum ni saya hidup bujang. Pergi mana-mana tak ada siapa boleh halang. Tapi, bila saya kena jaga tiga orang anak saudara sekali gus, ambil masa sikitlah. Diri saya sendiri pun saya tak tahu nak urus, inikan pulak nak uruskan budak-budak tu. Masa mula-mula saya dapat surat peguam, saya rasa takut. Macam-macam benda yang bermain di fikiran saya. Adakah saya dapat mendidik anak-anak saudara saya dengan baik? Bagaimana kalau anak-anak saudara saya tak sukakan saya? Adakah saya sebenarnya ikhlas nak jaga dia orang atau ia hanya kerana sekeping surat wasiat?
“Tapi, saya beritahu diri saya sendiri. Tak salah kalau saya cuba. Why don’t I just let all things happen. And… it works. Kadang-kadang ada up and down, tapi saya tak boleh nafikan yang saya sebenarnya dah mula sayangkan anak-anak saudara saya tu. Saya sayang dia orang macam anak-anak saya sendiri. Dulu, cuma adik yang panggil saya dengan panggilan abah, tapi sekarang, angah pun dah panggil saya dengan gelaran tu...”
Suri tersenyum manis. “Alhamdulillah... Itu tandanya, encik ikhlas jaga dia orang, bukan kerana surat wasiat tu.”
Rizal balas senyuman Suri. Kemudian, menyambut seulas limau yang telah dikupas dari tangan Suri.
“Tak salah mencuba. Kita semua ni bermula daripada kosong. Kita belajar daripada kesilapan. Setiap pengalaman yang kita lalui akan buat kita maju setapak demi setapak,” ujar Suri tenang.
“Cikgu, saya rasa canggung pulak cikgu panggil saya encik. Tak perlulah panggil saya dengan gelaran tu. Saya ni cuma inspektor polis aje. Panggil saja Rizal.”
 “Okey. Rizal pun boleh panggil saya Suri aje, tapi kalau kat sekolah, Rizal kena panggil saya Cikgu Surilah,” balas Suri.
Rizal hanya mengangguk tanda faham.
Dump!
Bagai nak luruh jantung Rizal. Tiba-tiba aje pintu biliknya diterjah masuk oleh Khai. Yes, Khai datang melawat aku. Tapi, siapa kat belakang dia tu? Kak Leha? No!
**************************
Rizal, maaflah. Sepanjang Rizal duduk kat hospital ni, Leha langsung tak ada masa nak jenguk Rizal,” ujar Kak Leha becok.
“Yo, what’s up bro?” sapa Khai sambil menumbuk bahu Rizal.
“Argh! Khai!” Spontan Rizal menjerit. Binawe punya budak! Kut ya pun, janganlah tumbuk bahagian kena tembak ni.
Sorry, sorry... Lain kali aku buat lagi.” Khai tergelak besar sambil mengusap-usap perlahan bahu Rizal yang berbalut.
“Err… Khai, ini hospital,” sampuk Suri.
Khai tersenyum malu dan menggaru-garu kepala. “Sorry, Cikgu Suri. Cikgu, jom teman saya pergi honeymoon. Eh, silap, jom teman saya pegi jalan-jalan kat taman bawah tu. Bosanlah duduk sini, tak ada pemandangan yang indah.”
Rizal ketap bibir. Apasal Khai ajak Suri? Kenapa bukan aku? Aku sendiri pun dah bosan gila asyik duduk dalam bilik ni. Eh, aku ni cemburu ke? Apasal aku kena cemburu pulak? Memang padanlah Khai berpasangan dengan Suri sebab Suri tu perempuan, takkanlah nak berpasangan dengan aku pulak. Lelaki tambah lelaki, sama dengan gay, sama dengan dapat dosa, sama dengan tak boleh kahwin, sama dengan tak dapat anak, sama dengan tak ada siapa nak jaga aku bila dah tua nanti, sama dengan masuk rumah orang-orang tua, sama dengan tak ada siapa nak berdoa kat kubur aku, juga sama dengan, akan diazab di api neraka. Wargh!!! Aku tak nak!
Suri sekadar mengangguk, tanda menerima pelawaan Khai. Mak aih, selamba maut minah ni. Imej sopan, tutup aurat, tapi senang-senang aje setuju bila lelaki bukan muhrim ajak keluar. Hisy, apa nak jadi dengan manusia zaman sekarang ni? bebel Rizal tidak puas hati. Matanya hanya memandang Suri dan Khai berlalu.
Sekarang, tinggallah Rizal seorang dengan Kak Leha si andalusia dalam bilik ini. Mula-mula dulu, memang dia ingat Kak Leha ni dah kahwin, tapi bila dia tanya angah, rupanya Kak Leha tu sampai sekarang tak kahwin-kahwin lagi. Patutlah miang semacam aje.
“Rizal, makanlah buah strawberi yang Leha bawak ni. Saudara Leha tu baru balik dari Cameron Highlands dua hari lepas. Itu yang Leha bawakan untuk Rizal ni,” ujar Kak Leha sambil membuka beg plastik di tangannya.
Rizal menguntumkan senyuman yang tak berapa ikhlas. Aduh, macam mana ni? Dia betul-betul serius dengan apa yang dia cakap hari tu. Dia betul-betul nak aku panggil dia Leha. Argh! Ini semua kau punya pasallah,  Khai. Buat apa kau ajak orang tua ni datang sini?
“Err… tak apalah Kak Leha. Saya dah kenyang. Saya baru aje makan limau tadi,” kata Rizal bersungguh-sungguh sambil menunjukkan kulit buah limau di atas meja yang dikupas oleh Suri tadi.
“Alah, makanlah strawberi yang Leha bawak ni. Limau tak sedap. Rasalah ni...” rengek Kak Leha serupa kanak-kanak yang kehilangan gigi susunya.
“Saya tak selera nak makan apa-apa,” kata Rizal lagi bila Kak Leha terus mendesak.
“Makanlah, rasa sikit. Satu pun jadilah.” Kak Leha ambil sebiji buah strawberi, seakan mahu menyuap ke dalam mulut Rizal.
No way! Tak rela aku disuap oleh seseorang yang sepatutnya jadi kakak aku. Otak! Otak! Cepatlah kau berfungsi. Rizal mencari cara untuk lari. Cepat! Idea, idea… datanglah…
“Aduh! Aduh!” Rizal tekup perut dan pura-pura kesakitan.
“Rizal, kenapa ni?” Kak Leha bertanya risau.
“Sakit perut!”
“Sakit perut? Meh Leha tengok.”
“Eh, tak apa.” Cepat Rizal menepis tangan Kak Leha. “Saya rasa nak pergi tandaslah. Dah tak tahan ni.” Rizal melompat turun dari katil. Pahanya yang terkena tembakan, sudah tidak terasa sakit lagi. Bolehlah dia berjalan secara normal, cuma lambat sikit aje. Tapi, segala-galanya boleh kalau ia adalah satu pelan untuk melarikan diri daripada Kak Leha. Ya, Malaysia Boleh!
“Mari Leha temankan.”
“Eh, tak apa. Dah tak tahan sangat ni...” Terus saja Rizal berlari keluar dari bilik wad dengan hanya berkaki ayam. Panggilan Kak Leha tidak dihiraukannya. Rasa sengal di paha setiap kali kakinya melangkah, sudah tidak terasa. Rupa-rupanya, Kak Leha juga membantu serba sedikit dalam proses penyembuhan aku ini ya.

Toilet. Mana toilet ni? Langkah Rizal semakin laju. Risau juga dia kalau Kak Leha mengejarnya dari belakang. Dia tak rela menjadi buruan andalusia. Ya, dah jumpa. Toilet, here I come! Tanpa berfikir apa-apa lagi, terus saja Rizal masuk ke dalam tandas. Setelah yakin keadaannya selamat dan lokasi yang dia pilih juga cukup strategik untuk dijadikan tempat persembunyian, terus dia duduk di atas mangkuk tandas. Nafasnya turun naik. Oksigen, oksigen… Selamat! Peluh di dahi diseka. Tak sia-sia usahanya. Ya, akhirnya dapat jugak dia lari. Hehehe...

p/s: untuk sebarang update dan teaser novel, boleh request group dekat SINI ya ;)

6 comments:

~ZYX~ said...

saya undi a..khai la....da name pon heroin watak utama gitu..xkn la rizal nk pilih kak leha kot..

eija said...

msti lah khai..dia kn heroin dlm cite nie.. suri 2 lmbut sgt xssuai lah dgn rizal, nti rizal ckp kasar2 suri trsa plk.. kak leha..ee lg tarak sesuai..lemah lutut kalo rizal d gandigkan dgn leha..huhu

zulsa @ Ahmad Faizul Bakti said...

saya pula pilih B - Suri.

Kerana memberi pengajaran buat khai. dan mengelakan perkara kontrovesi serta konflik bila berbapa mertuakan Penjenayah No 1 Negara.

walaupun khai tu heroin dlm citer nie, masa ada kawan rapat Rizal yg boleh di kenenkan...

Anonymous said...

mestila Khai.sye x setuju betul dgn zulsa@Ahmad Faizul Bakti tu. yg jahat bapak khai,dato' rashid tu bkn khai.lgpun bila dh cinta, mesti rizal dpt terima khai seadanya..huhu....

Anonymous said...

obviously KHAI!!she's funny n pretty

TAN-te said...

KHAI please!!!!