Puan Penulis




Followers

Official FB Group

Official Page

Muhammad Qayl Sufi

Lilypie Angel and Memorial tickers

Kutemui Cinta (2010)

Kutemui Cinta (2010)
klik gambar untuk beli on9

Abang Khai Tomboi (2011)

Abang Khai Tomboi (2011)
PM FP untuk pembelian

Amar Farish (2012)

Amar Farish (2012)
klik gambar untuk beli on9

Zikir Cinta (2014)

Zikir Cinta (2014)
klik gambar untuk beli on9

Melodi Cinta (2015)

Melodi Cinta (2015)
Himpunan cerpen & mini novel

KhaiRizal : A Love Story (2015)

KhaiRizal : A Love Story (2015)
klik gambar untuk beli on9

Kau Bidadariku...

Kau Bidadariku...
manuskrip yang akan diperam. takkan diterbitkan dalam masa terdekat

No Highlight. Left click + ctrl to open new tab

Tuan tanah kedaung

Assalamualaikum and hi. I'm Nuraqilah Syuhaida a.k.a E-la Adiey :)

Love pastel | Love cosmetics | Love clothes | Unicorn & Mermaid freaks

I'm just planning, putting faith in Allah SWT ;)

Wednesday, June 10, 2015

Kau Bidadariku... 29

ADAM semakin tidak senang duduk. Dia mundar-mandir sendirian di ruang tamu menanti kepulangan isterinya sejak sejam yang lalu. Telefon bimbitnya ditenung dengan keresahan yang semakin membusuk dalam relung dada. Sudah berpuluh-puluh kali dia membuat panggilan, sudah panjang berjela SMS dihantar, namun satu pun tidak mendapat balasan daripada Nadya.

            Hairan. Nadya tidak pernah berkelakuan seperti ini. Paling lewat Nadya pulang dari butik pun ketika Maghrib. Kalau ada sebarang roadshow, pembukaan booth untuk majlis-majlis tertentu ataupun pertunjukan fesyen, Nadya akan memaklumkan kepadanya terlebih dahulu. Memang itu sudah dipraktikkan sejak awal berkahwin lagi.

            Tadi sewaktu dia memeriksa telefon, dia mendapat sembilan panggilan dan tiga SMS daripada Nadya yang bertanyakan tentang keberadaannya beberapa jam yang lalu. Dan dia tidak menjawab ketika itu kerana tidur sepanjang dalam penerbangan. Jiwanya galau tiba-tiba memikirkan kemungkinan sesuatu yang buruk telah terjadi kepada isterinya sepanjang dia tidak menjawab panggilan dan SMS tersebut.

            Ke mana agaknya Nadya pergi? Dia pergi ke rumah Puan Sri Azila kah? Tapi sekarang sudah pukul 12 tengah malam, takkan Nadya tak ingat nak balik?

            Lambat-lambat dia mencari nombor telefon Puan Sri Azila di bahagian Contact Number. Hatinya sedikit berbelah bahagi untuk menghubungi ibu angkat isterinya itu. Takut tersalah sangka dan Puan Sri Azila mengesyaki perkara yang bukan-bukan.

            Beberapa minit merenung nombor telefon Puan Sri Azila, jarinya masih teragak-agak untuk menekan nombor itu. Sehinggalah tiba-tiba telefonnya yang berdering. Dia tersentak seketika melihatkan nombor Puan Sri Azila timbul di skrin. Kebetulan pula.

            “Hello, assalamualaikum mak cik…”

            “Waalaikumussalam, Adam. Thank god, nasib baik ada coverage. Adam ada kat Dubai lagi, kan? Maaf kalau mak cik menganggu. Adam ada berhubung dengan Nadya tak hari ni?”

            “Tak ada, mak cik. Saya baru sampai, dah ada kat Malaysia sekarang. Tak cek phone pun dari tadi sebab ada dalam flight,” jawab Adam yang duduk mengisar punggung.

            Puan Sri Azila mengeluh.

            “Oh ye ke? Nadya tak ada pulak bagitahu mak cik Adam balik hari ni. Hmm… tak ada contact Nadya, ya? Mak cik cuba call dia dari tadi tapi tak diangkat. Bukan dia je, Adrian pun sama. Mak cik risau, Adrian belum balik dari ofis sejak petang tadi. Mak cik dah call Daniel, kawan Adrian. Tapi Daniel pun tak tahu ke mana dia pergi. Mak cik tak pastilah dia ada kawan-kawan lain atau tak. Macam peliklah pulak, diorang berdua ni tiba-tiba hilang,” ujar Puan Sri Azila tidak sedap hati.

            Dia dan suaminya sendiri belum dapat melelapkan mata kerana gusar memikirkan anak mereka. Kehilangan Nadya dan Adrian hari ini benar-benar pelik. Sudah lumrah naluri seorang ibu, dia cepat tersedar jika ada sedikit kelainan daripada hari-hari sebelumnya.

            “Adrian belum balik? Saya pun tengah tunggu Nadya mak cik. Rasanya dia memang tak balik sejak siang tadi. Saya risau kalau terjadi apa-apa sebab tadi dia banyak kali missed calls saya!”

            Adam meraup wajah. Jantungnya sudah berdegup kencang. Dia benar-benar risau tentang keadaan isterinya saat ini. Sungguh dia menyesal kerana tidak memeriksa telefon sejak tadi.

            “Tak apalah, mak cik. Saya cuba cari Nadya. Tentang Adrian, mak cik cuba call dia banyak kali. Kalau lepas 24 jam diorang hilang, kita buat police report,” saran Adam.

            “Okey, apa-apa hal nanti mak cik beritahu ya. Assalamualaikum…”

            “Waalaikumussalam.” Usai memutuskan talian, Adam mendail nombor isterinya sekali lagi. Riak wajahnya gelisah bagaikan cacing kepanasan. Dia tahu dia tidak akan memaafkan dirinya sendiri andai sesuatu yang buruk berlaku pada wanita kesayangannya.

            Sayang, mana sayang pergi? Please, answer my call Nadya. I’m begging you… Adam merayu didalam hati.

            “Shit!” Dia menyumpah apabila suara operator automatik menjawab panggilannya, menandakan telefon isterinya itu mati atau sengaja dibiarkan berdering tanpa diangkat.

            Fikirannya sudah semakin buntu. Kepalanya diramas-ramas sehinggalah telefonnya kembali bergegar menandakan ada mesej masuk. Cepat-cepat dia membuka kotak aplikasi Whatsapp. Nombor telefon Adrian.

            -Nadya, awak lambat lagi ke? I really miss you baby. Cepatlah datang. Can’t wait to hug and kiss you, my dear. Jangan lupa tau, kali ni The R Concord Hotel & Lounge. Boringlah asyik pergi hotel haritu je. Bilik nombor 406. I’ll wait for you-

            Mata Adam membulat tiba-tiba. Tercengang seketika dia membaca apa yang ditulis oleh Adrian. Ibu jarinya terus menekan punat hijau mendail nombor Adrian. Kedengaran talian sempat berdering beberapa saat sebelum dimatikan dengan sengaja.

            -Sorry, wrong number. Jangan salah faham. I want to send this to my girlfriend. Her name is Nadya too.- Itu mesej kedua daripada Adrian selepas tidak menjawab panggilannya.

            What the…? Kau ada hati nak tipu aku, Adrian? Sepanjang aku kenal kau, tak ada pun kau atau ibu kau sendiri bagitahu kau ada girlfriend! detiknya dengan darah yang sudah berderau naik ke muka. Perasaannya sudah lain macam.

            Tangannya bingkas mencapai kunci kereta dan terus melangkah ke muka pintu.

            Sebaik menuruni lif, dia bergegas berlari ke keretanya pula. Tanpa memanaskan enjin terlebih dahulu, Audi A4 nya dipecut laju meninggalkan KEN Bangsar terus ke hotel yang dimaksudkan.
***************************

NADYA memisat-misat matanya beberapa kali. Tubuhnya terasa berat, seperti ada bertan-tan batu menghempap kepalanya. Matanya bagaikan tidak mahu terbuka kerana kepalanya yang terlalu pening. Namun saat menyedari dirinya berada disatu tempat yang begitu asing, sedaya upaya dia cuba membuka mata seluas-luasnya.

            Tempat ini… tempat yang tidak pernah dikunjunginya. Suasana didalam bilik mewah bagaikan berada di hotel lima bintang. Tangannya meraba-raba kiri dan kanannya, dan dia terpegang sesusuk tubuh yang berbaring disebelahnya.

            Sejurus dia berkalih, terbuntang luas kedua-dua biji matanya melihatkan Adrian yang lena disisinya. Lelaki itu memakai kemeja yang sudah kelihatan sedikit kusut-masai. Beberapa butang atas kemejanya ditanggalkan, menampakkan dadanya yang bidang.

            “Astaghfirullahalazim!” Nadya menjerit. Cepat-cepat dia melompat bangun dari katil dan terus meraba tubuh serta kepalanya. Syukur dia masih berpakaian lengkap dan bertudung.

            Wajahnya sudah pucat dengan tangan yang mulai menggeletar. Allahuakbar… apa yang sudah terjadi? Apa yang aku dan Adrian sudah lakukan?

            “Adrian! Adrian! Bangun!” Dia menggoyang-goyang tubuh Adrian, cuba mengejutkan lelaki itu.

            Namun Adrian tidak bergerak. Benar-benar kelihatan seperti sedang tidur mati. Nadya cepat-cepat berlari ke bilik air. Dia menadah air paip dengan gelas kaca yang tersedia di bilik air tersebut. Setelah itu dia berlari semula mendapatkan Adrian dan menjirus air ke wajah lelaki itu.

            Adrian mengerutkan muka. Dia menggosok wajah yang sudah kebasahan dan mula membuka kelopak mata. Kepalanya masih terasa pening kesan daripada kloroform yang ditekup ke hidungnya.

            “Bangun, Adrian!!!”

            Adrian terkelip-kelip kebingungan. Terkedu dia melihat figura Nadya yang agak samar-samar dihadapannya. Betulkah? Dia tidak bermimpi?

            Pada awalnya Adrian merasakan ini semua sekadar halusinasi. Mungkin dia cuma keliru kerana wajah Nadya kerap menjengah ruang fikirannya sejak akhir-akhir ini, namun saat penglihatannya kian jelas, dia terus mengengsot menjauhi wanita itu.

            “Adrian, apa sebenarnya dah jadi? Kenapa kita ada dekat sini?” soal Nadya cemas. Tersekat-sekat nafasnya menahan tangisan yang ingin pecah.

            Sumpah, dia tidak tahu apa sebenarnya yang terjadi. Apa yang dia ingat, dia berada di parking lot untuk pulang ke rumah. Setelah itu ada seorang lelaki menegurnya, dia keluar sebentar dari kereta untuk mengutip duit yang bertaburan ditepi keretanya, kepalanya tiba-tiba diserkup dan dia dihumban masuk ke dalam kenderaan lain sebelum diberikan ubat pelali. Itu sahaja yang dia ingat!

            Adrian terpinga-pinga. Dia bingung melihatkan dirinya yang sedang berbaring diatas katil saat ini.

            “Saya tak tahu…” jawabnya perlahan. Dia cuba menggagahkan diri untuk bangun meskipun kepalanya masih terasa berat. Tangannya memaut dinding tatkala merasakan kakinya sedikit lembik untuk berdiri.

            “Ya Allah… ya Allah… apa dah jadi ni? Ampuni aku, ya Allah…” Nadya mulai teresak-esak sambil menekup mulut. Sungguh dia merasa terhina. Kali ini dia merasakan tarafnya sebagai isteri sudah tercalar kerana duduk berdua-duaan didalam bilik hotel bersama lelaki lain.

            Adrian memegang kepala. Dia cuba mengingati apa sebenarnya yang telah berlaku, namun otaknya tidak mampu berfikir secara normal.

            “Saya nak balik. Saya rasa kita kena perangkap!” ujar Nadya. Air mata yang merembes dipipinya pantas diseka. Tiada guna dia menangis mengenangkan apa yang sudah terjadi. Yang penting dia harus keluar secepat mungkin.

            Saat tangannya mengutip tas tangan yang dibiarkan bersepah di atas lantai, bunyi ketukan pintu yang agak kuat menembusi cuping telinga. Hampir serentak kedua-duanya menghalakan pandangan ke muka pintu.

            Nadya dan Adrian saling bertatapan untuk beberapa ketika. Masing-masing bagaikan sedang menelah sesuatu yang buruk bakal terjadi.

            Nadya meneguk liur. Kesat. Oksigen cuba disedut dalam-dalam sebelum kakinya melangkah ke muka pintu. Selak pintu bilik dibuka. Tangannya lambat-lambat menguak tombol, dan saat itu juga pintu tersebut ditujah kasar dari luar.

            “Nadya?!”
            Nadya tergamam melihat suaminya tercegat dihadapannya saat ini.

            “A… abang? Abang kat sini? Bila abang balik dari Dubai?” Terketar-ketar bibirnya dengan wajah yang semakin pucat.

            Adam terkaku. Lelah. Terasa jantungnya lemah tiba-tiba. Terbeliak luas biji matanya melihat dua figura yang berada didalam bilik hotel itu.

            “Apa kau buat tengah-tengah malam buta dekat hotel dengan jantan lain?!” Adam melotot ke arah Nadya dan Adrian. Sungguh dia bagaikan tidak percaya dengan apa yang sedang disaksikannya saat ini.

            Nadya menggigit bibir. Bergegar tubuhnya mendengar jerkahan Adam. Pertama kali suaminya meninggikan suara kepadanya. Hatinya robek mendengarkan corak panggilan Adam sudah berubah lain.

            Mata coklat hazel milik Adam bersinar terang bagaikan api yang sedang marak. Dia sama sekali tidak menduga dirinya sedang dipertontonkan dengan perbuatan jijik isterinya sendiri. Hari pertama dia pulang dari outstation, dia menangkap Nadya duduk di bilik hotel bersama lelaki lain!

            “Abang, ini bukan macam yang abang fikir…” Nadya cuba menjelaskan, namun Adam lebih pantas meluru mendapatkan Adrian yang masih mamai disisi katil.

            Tangannya merentap kolar baju Adrian dan menghenyakkan tubuh lelaki itu ke dinding. Kaki Adrian terlanggar dengan meja kecil sisi katil, membuatkan dompetnya yang diletakkan di atas meja itu jatuh ke lantai.

            “Kau ni jantan tak guna! Dasar bohjan! Kenapa kau rampas isteri aku?! Iblis! Dasar tak kenang budi. Aku cari kau sebab kesiankan mak bapak kau. Ini balasan kau, setan!!!” Dia memekik lantang lalu melepaskan tumbukan bertubi-tubi ke arah Adrian.

            Adrian tidak mampu untuk melawan kerana keadaan dirinya yang masih lemah dan tidak begitu stabil. Habisnya dia hanya mampu menadah wajah dan tubuhnya diperlakukan sesuka hati oleh Adam tanpa mampu berbuat apa-apa.

            Beberapa minit dibelasah, wajah Adrian sudah dibasahi cecair merah. Mengalir darah pekat dari hidung dan mulutnya. Adrian terbaring lemah di atas lantai. Namun kemarahan Adam masih belum reda. Tidak cukup dengan itu, dia melepaskan satu sepakan ke perut Adrian, membuatkan Adrian senak menahan kesakitan. Mulutnya langsung tidak mampu mengucapkan walau sepatah kata. Membuak-buak darah keluar dari mulut dan hidungnya hingga mengalir ke lantai bilik itu.

            Saat itu juga Adam terpandang dompet milik Adrian yang terbuka di atas lantai. Dia nampak ada sekeping gambar tertera didalam dompet tersebut. Kemarahannya kian meledak bila menyedari gambar itu adalah gambar pertunangan Nadya dengan arwah Hafiz suatu ketika dahulu.

            “Kau ingat kau simpan gambar kembar kau dengan bini aku, kau boleh jadi Hafiz dan ambil alih tempat aku? Jantan tak guna!” tengking Adam. Bingkas saja dia menendang tubuh Adrian hingga tercampak ke tepi.

            Adrian memegang dada. Menahan kesakitan yang menyerang.

            “Abang, tolong bang. Jangan buat Adrian macam tu, dia tak salah.” Nadya memegang lengan suaminya, namun sepantas itu juga Adam menyentap lengannya dari pegangan Nadya.

            “Jangan pegang akulah. Aku jijik, tahu tak?! Kau dah main dengan jantan lain, lepas tu kau nak pegang aku lagi?!”

            “Astaghfirullahalazim… jangan cakap Nadya macam ni, abang…” Nadya tidak mampu membendung tangisannya lagi. Menggigil tubuhnya mendengar hamburan kata-kata yang keluar dari bibir suaminya sendiri.

            Adam menarik nafas panjang, cuba menahan amarah yang menggunung. Penumbuknya digenggam sekuat-kuat hati saat merasakan matanya mulai berbahang. Sedaya upaya air matanya ditahankan agar tidak jatuh ke pipi. Dia tidak mahu kelihatan lemah dihadapan wanita yang sudah mengkhianatinya itu.

            “Kau jangan muncul depan aku lagi. Aku benci kau!” tegasnya dan terus meninggalkan bilik hotel itu tanpa menoleh ke belakang lagi.

            Nadya panar. Dia serba-salah melihatkan Adrian yang terbaring lemah di lantai dan Adam yang sedang berlalu pergi dari situ.

            “Saya minta maaf, Adrian. Saya perlu kejar suami saya,” ucapnya sebelum berlari keluar meninggalkan Adrian. Mungkin dia bersikap mementingkan diri, tapi demi Allah, dia tidak sanggup kehilangan suaminya. Dia tidak mahu kehilangan Adam.

            “Abang, tolonglah dengar dulu. Jangan buat Nadya macam ni, bang!”

            Nadya berlari sekuat hati menghalang suaminya yang melangkah rakus meninggalkannya.

            Butang lif ditekan kuat beberapa kali. Adam sudah tidak sanggup untuk berlama-lama disini. Hotel ini telah meninggalkan satu titik hitam dalam hidupnya. Dan hotel ini telah menjadi saksi kecurangan isterinya.

            “Abang, tolonglah dengar dulu.” Nadya yang sudah berdiri dibelakang Adam terus menarik lengan suaminya itu. Wajah Adam beku meskipun ada air mata yang berladung di kelopak matanya. Tanpa memandang wajah Nadya, dia menarik lengannya dari pegangan wanita itu.

            “Abang, Nadya dan Adrian diperangkap. Petang tadi Nadya…”

            “Sudahlah, Nadya. Cukuplah kau bodohkan aku selama ni.” Adam memintas, langsung tidak mahu mendengar penjelasan isterinya. Baginya, apa pun yang keluar dari mulut Nadya ketika ini dusta semata-mata. Dia bersyukur kerana tergerak hati untuk pulang ke Malaysia tanpa memaklumkan kepada Nadya terlebih dahulu. Kalau tidak, pasti sampai sekarang Nadya seronok bermain kayu tiga dibelakangnya.

             “Aku tahu aku yang bodoh sebab percayakan kau selama ni. Tak suka Adrian konon. Tak suka tapi duduk dalam bilik hotel sama-sama. Kau dah bosan hidup dengan aku, kan? Kau pergilah pada jantan tu, jangan cari aku lagi. Aku tak layak jadi pengganti Hafiz. Adrian lebih layak, sebab dia mengingatkan kau pada Hafiz, kan? Baru hari ni aku sedar yang kau tak ikhlas hidup dengan aku selama ni. Kau cintakan Hafiz, bukan aku!”

            Nadya memejamkan mata untuk seketika. Dia teresak-esak dengan tubuh yang kian menggigil menahan kesedihan.

            Pintu lif dihadapan mereka terbuka. Adam terus menapak masuk kedalam. Nadya mengekori. Tangan suaminya sekali lagi cuba dicapai, namun Adam terus menjauhkan tubuhnya dan berdiri membelakangi isterinya itu.

            “Abang, pandanglah Nadya bang… Nadya tak salah. Petang tadi Nadya kena culik. Ada orang cuba perangkap Nadya dengan Adrian, bang. Sedar-sedar je Nadya dah ada dalam bilik hotel dengan dia.”

            Kata-kata isterinya membuatkan Adam tersenyum sinis.

            “Wow, kena culik pulak ya? Pandai kau reka cerita, kan? Dulu kau jumpa jantan tu senyap-senyap kat butik. Lepas tu aku jumpa kau dengan jantan tu kat taman, kau cakap staf aku yang call kau. Sekarang kena culik pulak. Bravo! Kau ni kalau tulis skrip drama TV mesti laku!” perli Adam sambil menepuk-nepuk tangannya.

            Nadya menggeleng rakus. Ya Allah, bantulah aku… aku cuba menyelamatkan maruahku…

            Tiba di ground floor, Adam melangkah laju meninggalkan isterinya dibelakang. Nadya tidak berputus asa. Dia tetap cuba mengejar suaminya. Tujuh tahun melayari bahtera bahagia bersama Adam, dia tidak mahu segala-galanya ranap begitu sahaja.

            “Abang, demi Allah. Nadya tak pernah curang. Nadya cintakan abang sepenuh hati Nadya. Tolonglah percaya, abang!”

            Adam berpaling, mencerlungkan mata ke arah wanita yang pernah menjadi permaisuri dihatinya itu.

            “Tak pernah curang? Don’t use God’s name when you’re in the wrong. And don’t tell me some cock-and-bull story about getting kidnapped!”

            Staf-staf dan beberapa orang pelanggan hotel yang duduk melepak di lobi terkejut mendengar tempikan suara Adam. Mata mereka melekat ke arah Adam dan Nadya sambil berbisik antara satu sama lain.

            “Aku akui, tujuh tahun kau kahwin dengan aku, kau memang isteri yang baik. Kau memang setia, sampailah jantan tak guna tu muncul. Sebab apa? Sebab muka dia! Aku rasa kalau awal-awal dulu aku cari si Adrian tu, agaknya dah lama kau pergi pada dia. Aku pun tak perlu bazirkan tujuh tahun usia aku untuk hidup dengan betina mandul macam kau!” Adam menambah sindiran dan herdikannya. Kali ini lebih keras.

            “Abang!” jerit Nadya terperanjat. Sayu matanya merenung ke wajah suaminya. Tiada lagi lirikan mata penuh rasa cinta dan kasih sayang dimata lelaki itu. Yang terserlah kini hanyalah api kebencian yang sarat dengan rasa kecewa.

            Luluh kalbunya mendengar hunjaman kata-kata itu. Hanya kerana apa yang telah berlaku pada malam ini, Adam tergamak mengatakan dia mandul. Sedarkah lelaki itu bahawa dia juga seperti wanita lain, ingin merasai bagaimana sakitnya melahirkan anak.

            “Sampai hati abang cakap pada Nadya macam ni. Tak ada sedikit pun rasa belas ihsan abang pada Nadya?” Bergetar suaranya menahan rasa sebak yang kian menjalar didada. Dia terus menangis tanpa rasa segan-silu kepada mata-mata yang memerhati.

            Adam membuang pandang ke arah dua orang receptionist hotel yang berada tidak jauh dari situ. Kedua-duanya kelihatan serba-salah dan pura-pura sibuk dengan kerja masing-masing.

            Adam mengeluh. Dia menggeleng-geleng perlahan..

            “Aku malu, Nadya. Suami jenis apa aku ni? Mana aku nak letak muka aku? Nasib baik Adrian tersalah hantar Whatsapp. Dia nak hantar kat kau, tapi dia terhantar pada aku. Akhirnya Tuhan tunjukkan kebenaran pada aku. Kalau tidak, memang sampai bila-bila aku jadi orang bodoh. Jadi lembu dicucuk hidung sebab diperdaya dengan imej baik kau. Muka suci tapi perangai macam sundal!”

            Nadya menggeleng perlahan dengan bibir yang diketap erat. Air mata tidak jemu-jemu membasahi pipinya.

            “Dahlah, jangan ganggu aku lagi. Aku dah tak nak tengok muka kau!”

            Adam ingin beredar namun pantas Nadya menangkap tangannya. Adam menepis tetapi pegangan Nadya kian kukuh.

            “Abang, tolong abang…” Nadya merayu lagi dengan suara yang cukup sayu.

            “Lepaskan! Jangan pegang aku!”

            “Nadya isteri abang. Tujuh tahun kita kahwin, bang. Abang dah cukup lama kenal Nadya. Abang tahu macam mana Nadya tunduk dan hormat pada abang selama ni. Nadya tak pernah tipu abang. Nadya sayang abang sangat-sangat. Nadya beritahu perkara yang sebenarnya. Memang Nadya diculik. Nadya dihumban masuk ke dalam kenderaan lain dan Nadya terus pengsan. Sedar-sedar je Nadya dah ada dekat hotel ni. Adrian pun nampak bingung, macam tak tahu apa-apa. Dia pun pengsan. Ada orang cuba perangkap kami, bang. Ada orang cuba musnahkan rumah tangga kita.” Nadya masih cuba menjelaskan dengan suara yang kian serak kerana terlalu banyak menangis.

            Darah Adam semakin mendidih. Dia naik baran dengan keengganan Nadya.

            “Kau nak lepaskan tangan aku atau kau nak ni?!” Dia mengangkat tangan seperti ingin menampar Nadya, namun hayunannya terhenti melihatkan Nadya sedikipun tidak mengelak. Hanya matanya yang jernih merenung wajah suaminya penuh mengharap.

            “Pukullah, abang… pukullah Nadya kalau penampar tu mampu buat abang percayakan Nadya,” tutur Nadya perlahan dengan bibir yang terketar-ketar. Dia pasrah menanti wajahnya menerima habuan dari Adam asalkan dia tidak kehilangan lelaki itu.

            Yasmin yang menghendap tanpa disedari oleh Adam dan Nadya mula mengerutkan dahi dari kejauhan. Dia sedikit hampa melihatkan tangan Adam tidak jadi menyinggahi pipi Nadya. Adam sepatutnya tampar Nadya sekuat hati. Biar Nadya sakit, sebagaimana sakitnya hati dia sebelum ini ketika Adam meninggalkannya dulu.

            Adam terpempan. Segera dia melarikan wajah, tidak mahu hatinya tersentuh dengan Nadya. Dia tidak mahu hatinya berbolak-balik dan tidak mahu menjadi orang bodoh dengan menutup mata walaupun tahu tentang kecurangan isterinya. Kini dia harus belajar menerima hakikat bahawa hati Nadya bukan miliknya lagi.

            “Aku cintakan kau, Nadya. Tapi aku tak bodoh!” ujar Adam kemudiannya. Tangannya direntap kasar dari pegangan isterinya dan dia terus melangkah pergi dengan hati yang cukup terluka.

            Adam berlari ke keretanya dan terus memandu pergi tanpa arah tuju sambil menghamburkan segala tangisan yang disekat sedari tadi.

            Yasmin yang sedari tadi mengintai dari luar bangunan hotel mengelip-ngelipkan mata. Dari cermin jernih yang meliputi hotel itu, dia dapat melihat Nadya yang sudah terduduk dilantai sambil menangis. Kelihatan ada beberapa orang staf hotel ingin membantu Nadya, namun Nadya menggeleng-geleng tanda tidak mahu diganggu.

            Dia tersenyum mengejek. Pertelagahan Adam dan Nadya ibarat satu pemandangan indah dimatanya. Dan melihat penderitaan Nadya adalah satu kemenangan buat dirinya. Selepas sebelas tahun, akhirnya terbalas jua segala dendam dan rasa sakit hatinya selama ini.            

            Hubungan Adam dan Nadya akhirnya benar-benar sudah berantakan seperti yang dia mahukan!

            Telefon bimbitnya dikeluarkan. Dia mendail nombor telefon Jay.

            “Hello, good job. Pandai you buat kerja kali ni. Nampak sangat smooth,” pujinya dengan hati yang sudah berteriak gembira.

            Jay tersengih. Bangga sekali dengan pujian itu.

            “Mestilah, Cik Yasmin. Saya pernah cakap kan, kerja apa pun saya sanggup buat. Client is my priority selagi payment dapat tepat pada masanya.”

            “Pasal duit tak ada hallah, janji kerja beres. You nak berapa kali ni?”
            “RM50 ribu.”

            Yasmin menjegilkan mata. “What? RM50 ribu? Apasal banyak sangat? Haritu I baru bagi you RM20 ribu. Buat kerja pun ciput je!”

            “Aik, kata tak kesah pasal duit.” Sempat pula Jay memerli di hujung talian.

            “I memanglah tak kesah, tapi nak minta banyak tu pun agak-agaklah.”

            “Bukan untuk saya sorang, Cik Yasmin. Saya perlu RM30 ribu untuk rawatan anak saya. Ubat dia bukannya murah. Lagi RM20 ribu untuk kuncu-kuncu lain yang terlibat untuk culik Nadya dan Adrian. Oh ya, tambahan RM3 ribu sebagai ganti rugi sebab Adrian tu tumbuk saya sampai pecah bibir. So total cost RM53 ribu.”

            Yasmin mendengus kuat mendengar alasan itu.

            “Hmm… yalah! Yalah! Nanti I bank in duit tu. Dan oh ya, lepas ni dah tak ada lagi tugas untuk you. Misi dah selesai. Kalau you jumpa I tepi jalan, berlagak macam tak kenal. Tak payah tegur. I tak perlukan khidmat you lagi. Lepas ni kalau nak duit untuk biaya anak you yang sakit tu, cari job lain. I ni bukannya jabatan kebajikan nak tanggung kos perubatan dia.”

            Jay menggumam bibir. Dia teragak-agak ingin mengungkapkan sesuatu, namun tiada apa yang keluar dari mulutnya. Akhirnya dia terpaksa akur dengan arahan itu.

            “Baik, Cik Yasmin…”

            Punat merah terus ditekan. Kakinya dihayun ke keretanya pula dengan hati yang puas. Malam ini dia pasti akan tidur lena. Ah, bahagianya!

4 comments:

Unknown said...

kejamnya yasmin. menci dia. ya ALLAH kesian Adrian dan Nadya. Depa xsalah. Adam kejam. patutnya dengarlah alasan Nadya. Huh! Adam u akan akan menyesal. HUH!

ain said...

ya Allah.....

Anonymous said...

tq sis...sedih..kesian adam dengan nadya..hope at last..dorng bersama jugak..smbng lagi pleaseee..:)..

Cik Roxa said...

fuuhhhh... terpukul~ :(