Selamat Datang!!

Followers

Whoever you are, please pray for GAZA

Whoever you are, please pray for GAZA
Let's pray for our Palestinian brothers and sisters. Donations can be made to Aman Palestine Malaysia via sms PALESTIN (10/5/3/1) to 39111

About Me

My photo

Nuraqilah Syuhaida | 24 years old | Terengganurian | UiTM ex-student | Novelist since 17 years old (2010) | Writing is the painting of the voice | Look in your heart & write 

Official FB Group

Official Page

Engagement

Solemnization

Reception

Bertandang

Kutemui Cinta (2010)

Kutemui Cinta (2010)
klik gambar untuk beli on9

Abang Khai Tomboi (2011)

Abang Khai Tomboi (2011)
PM FP untuk pembelian

Amar Farish (2012)

Amar Farish (2012)
klik gambar untuk beli on9

Zikir Cinta (2014)

Zikir Cinta (2014)
klik gambar untuk beli on9

Melodi Cinta (2015)

Melodi Cinta (2015)
Himpunan cerpen & mini novel

KhaiRizal : A Love Story

KhaiRizal : A Love Story
klik gambar untuk beli on9

Kau Bidadariku...

Kau Bidadariku...
manuskrip yang akan diperam. takkan diterbitkan dalam masa terdekat

No Highlight. Left click + ctrl to open new tab

Thursday, July 15, 2010

Abang Khai Tomboy? 21

“TAK sangka, dah lama bercuti pun otak kau belum berkarat lagi,” jolok Azman sambil berjabat dengan Rizal.
Rizal tersenyum. Hari ini, dia sudah mula melapor diri selepas lama berehat di rumah. Kalau diikutkan, dia lagi suka duduk di rumah. Dah lama cutilah katakan...
Hari pertama lapor diri, Rizal kembali membuat tugas-tugasnya yang sudah lama ditinggalkan. Dia takkan berhenti memburu Geng 23X.
“Ada maklumat baru, Riz. Ini aku dapat dari konco Geng 13. Ketua Geng 23X bernama Rashid, berumur lingkungan 50-an hingga 70-an,” beritahu Alif.
“Kenapa baru sekarang dapat?”
“Semua konco Geng 13 orang Korea. Ada yang tak lancar berbahasa Inggeris, jadi menyukarkan komunikasi. Ada jugak yang tahu berbahasa Inggeris, tapi tak nak bukak mulut,” sampuk Shah.
“Oh, ya, ada antara kita yang cadangkan supaya buat serbuan sekali lagi di tempat Geng 23X. Inspektor Azriel yang maklumkan tentang tempat persembunyian kumpulan tu. Nampaknya, sampai sekarang tak ada siapa syak penyamaran Inspektor Azriel,” kata Fahmi pula.
Rizal yang mendengar, mengangguk-angguk. “Aku tak rasa itu idea yang bagus. Geng 23X licik dan banyak helah. Untuk menangkap seseorang, kita tak perlu susah payah memburunya, tapi biarkan ia sendiri datang kepada kita.”
Rakan-rakan Rizal buat muka pelik. Tidak faham dengan apa yang cuba disampaikan Rizal.

********************************
“TAK berjaya?” soal Khai.

“Dia cakap, aku tak layak jaga cucu-cucu dia sebab aku bujang dan belum berkahwin,” ujar Rizal selamba.
Rizal memang kecewa apabila memikirkan perihal perbincangannya dengan Dato’ Rashid semalam. Bagi Rizal, Dato’ Rashid memang tidak ada sifat toleransi. Dato’ Rashid lebih rela mendera mental along, angah dan adik daripada menggugurkan tuntutan. Langsung tidak memikirkan perasaan along, angah dan adik. Lain benar sifat Dato’ Rashid bila dibandingkan dengan Khai. Khai tak adalah kejam macam tu. Ya Allah, dia tidak mahu kehilangan anak-anaknya.
“Aku tak sangka papa aku macam tu. Aku ingat dia boleh bertolak ansur sebab dah memang jelas kau yang dapat hak penjagaan, tapi…” Ayat Khai terhenti di situ. Jelas menggambarkan kekecewaannya. Tentu dia sendiri pun tak sangka papanya akan bersikap begitu.
Dalam diam, Rizal bersyukur kerana Khai tetap memberi sokongan kepadanya dan tidak berpihak kepada Dato’ Rashid. Khai selalu ada untuk memberi nasihat dan dorongan. Alangkah bahagianya kalau dia perempuan.
Kata-kata Azman berputar di benak Rizal. Kata Azman, perempuan tak berdada rata. Tapi aku tengok Khai… dadanya macam dia jugak. Tengok halkum, tak ada halkum. Tapi, bukan semua lelaki yang halkumnya jelas dan nyata dapat dilihat mata kasar. Habis tu, macam mana dia nak mengetahui identiti sebenar Khai ni?
Argh! Jiwa kacau! Aku tak nak fikir lagi benda-benda mengarut ni semua. Yang perlu aku beri perhatian sekarang adalah kes anak-anak saudara aku. Hal Khai aku boleh fikir kemudian. Tak payah kusut-kusut kepala, nanti bila aku free, aku bukak aje seluar dia, tengok dengan mata sendiri. Habis cerita. Rizal senyum nakal.
“Walau apa pun, kita tak boleh putus asa. Aku sendiri pun tak nak budak-budak tu jatuh ke tangan papa aku. Perangai dia betul-betul buat aku curiga. Dulu, dia tak pernah nak ambik tahu hal budak-budak tu, tapi sekarang tiba-tiba aje nak rebut hak penjagaan. Jangan-jangan ada udang di sebalik mi tak?” Khai mengusap-usap dagunya.
“Jangan-jangan papa kau dah tahu kut kau sebelum ni curi-curi jumpa budak-budak tu?” serkap Rizal. Dia memang sudah tahu yang papa Khai tidak suka pada anak-anak saudaranya. Khai sendiri pun jumpa anak-anak saudara mereka secara sembunyi-sembunyi.
“Tak mungkin kut. Papa aku tu memang pantang dengar nama Kak Khairiah dan cucu-cucunya disebut. Kalau dia dah tahu, mestilah dia marah gila kat aku. Atau paling tidak pun, tanya apasal aku tak ceritakan kegiatan haram aku tu selama ini. Aku tengok, relaks aje dia. Tak ada unsur-unsur lava nak meletus pun,” balas Khai selamba.
Rizal terdiam. Betul jugak cakap Mamat Yakuza ni. Kalau Dato’ Rashid sudah mengetahuinya, mesti dia akan tanya Khai dulu. Tapi menurut Khai, papanya tak cakap apa-apa pun. Tiba-tiba saja buat keputusan nak tuntut hak penjagaan ke atas cucu-cucunya. Rizal garu kepala. Makin serabut kepalanya.
“Err… Riz, kau tau Geng Fox tu apa?” soal Khai tiba-tiba.
Uiks, apa pulak kaitan Geng Fox dalam hal ni? “Kau ni apa hal? Orang tengah pecah kepala fikir masalah yang belum selesai, yang kau nak sibuk masalah negara tu kenapa?”
“Masalah negara? Geng Fox tu masalah negara?”
“Yalah, Geng Fox tu gangster dari Afrika. Antara penyeludup dadah, perompak dan pembunuh yang paling dikehendaki beberapa buah negara termasuk Malaysia.”
Khai ternganga mendengar penjelasan daripada Rizal. “Geng 13 tu pun gangster ke?” soalnya lagi.
“Eh, banyak kau tahu pasal nama kumpulan-kumpulan gangster... Mana kau tahu?” Rizal tanya balik.
“Err… aku terdengar perbualan papa aku. Dia cakap dua bulan lagi dia akan ada urusniaga dengan Geng Fox. Dia tak nak perkara yang sama berlaku masa dia berurusniaga dengan Geng 13,” ujar Khai bersungguh-sungguh.
Rizal terdiam. Berurusan dengan Geng Fox? Pernah berurusan dengan Geng 13? Kedua-dua kumpulan itu adalah gangster yang sangat dikehendaki. Tak ada orang yang akan berurusan dengan kumpulan-kumpulan macam tu melainkan orang yang berurusniaga dengan kumpulan tu pun…

Tak! Mana mungkin Dato’ Rashid. This is insane! Tapi, kalau betul macam mana? Kebetulan, dia sendiri sekarang sedang menguruskan kes ni. Menurut Alif, ketua Geng 23X bernama Rashid. Aku rasa aku dapat agak apa kaitan antara cerita Khai dengan kes yang tengah aku urus ni... Rizal membuat andaian sendiri.

****************************

“KAU pasti ke ni?” tanya Khai yang sabar menanti di dalam kereta bersama Rizal.
“Hei, kau jugak yang cakap nak tahu apa sebenarnya urusan papa kau, kan? Jadi, inilah masanya,” sambut Rizal sambil matanya tidak lekang merenung banglo besar di hadapannya.
Hari ini, Rizal mahu tahu siapa Dato’ Rashid yang sebenarnya. Tapi, dia terpaksa membawa Khai bersama kerana Khai juga turut penasaran tentang kegiatan papanya selama ini. Tambahan pula, nama dua buah kumpulan gangster yang disebut oleh Dato’ Rashid menimbulkan keraguan di hati Khai. Apa kaitan papanya dengan kumpulan-kumpulan penjahat tersebut?
“Wei, kereta papa kau dah keluar!” Pantas Rizal menghidupkan enjin keretanya.
Khai di sebelah, asyik merenung kereta papanya yang baru keluar dari perkarangan rumah. Mereka perlu mengejar Dato’ Rashid dan mengintip ke mana lelaki itu pergi.
Dari jauh, mereka melihat kereta Mercedes Dato’ Rashid dipandu dengan kelajuan sederhana. Kereta tersebut memasuki lebuh raya. Kereta Rizal mengekori kereta Dato’ Rashid. Rizal sentiasa menjaga jarak mereka agar Dato’ Rashid tidak curiga dan tidak terasa dirinya sedang diekori.
Tidak lama kemudian, mereka tiba di satu kawasan perumahan yang lengang. Tidak ramai orang yang tinggal di kawasan tersebut. Rizal melabuhkan keretanya agak jauh daripada kereta Dato’ Rashid.
“Kau pernah datang sini?” tanya Rizal kepada Khai.
“Tak. Manalah pernah aku pergi tempat buruk macam ni. Kawasan ni nampak macam tak ramai orang duduk, seram semacam aje,” ujar Khai sambil memeluk tubuhnya.
Khai hanya mengangguk-angguk. Matanya masih tertancap ke arah kereta Dato’ Rashid yang berhenti tidak jauh dari keretanya.
Tidak lama kemudian, pembantu peribadi Dato’ Rashid, Rio, keluar dari bahagian pemandu dan membukakan pintu untuk Dato’ Rashid di bahagian penumpang belakang. Dato’ Rashid masuk ke dalam salah sebuah rumah buruk di kawasan tersebut sambil diiringi Rio dan anak-anak buah yang lain.
“Ganas gila bapak kau. Siap ada bodyguard lagi!” Suara Rizal memecah kesunyian.
“Diamlah kau. Aku tengah fokus ni!” marah Khai sambil matanya terus merenung rumah yang baru dimasuki papanya tadi.
“Kau tunggu sini, aku nak pergi tengok apa bapak kau buat kat dalam tu.” Rizal membuka tali pinggang keledar.
Belum sempat Rizal melanjutkan tindakannya, pantas Khai menarik tangannya. “Aku ikut.”
“Err… tapi kau…” Rizal sebenarnya risau tentang keselamatan Khai. Dia takut Khai berada dalam bahaya andai sesuatu yang tidak dijangka berlaku.
“Aku berhak tahu. Dato’ Rashid papa aku.”
Rizal mengeluh. Perlahan-lahan dia mengangguk. Akhirnya mereka sama-sama melakukan misi yang tidak mustahil itu. Perlahan-lahan mereka berjalan di belakang rumah tersebut. Agak busuk dan kotor dengan bau sampah dan longkang. Tapi, demi misi ini, semuanya sanggup direntasi mereka berdua.
Rizal membantu Khai memanjat pagar rumah tersebut yang berkunci. Sebaik Khai selamat berada di dalam kawasan rumah, tiba pula giliran Rizal memanjat pagar. Setelah itu mereka mendekati rumah tersebut, cuba mencari peluang untuk melihat ke dalam.
“Aku dapat rasa sesuatu kat sini. Kau rasa tak?” bisik Rizal.
“Manala aku tau…”
“Bagus, tak tau buat cara tak tau. Aku dapat rasa getaran kat sini. Kau ada rasa berdebar tak?” soal Rizal lagi.
“Entah, tapi aku rasa nak hempuk aje kepala kau kat tiang,” jawab Khai selamba. Si Rizal ni macam ada kuasa telepati pulak. Sejenis kuasa pati aka kuasa pendatang tanpa izin.
Tiba-tiba seseorang menolak jendela rumah dan membuang puntung cerut keluar. Bulat mata Khai merenung cerut yang berada di atas tanah itu. Dia kenal cerut itu. Papanya suka menghisap cerut jenis itu.
Selepas cerut dibuang, tingkap tersebut terbiar tanpa ditutup semula. Rizal dan Khai perlahan-lahan menjinjitkan kaki mereka dan mengintai. Rizal menekup hidung apabila menghidu bau asap rokok. Sejak dulu memang dia alah dengan asap rokok.
Tapi, apasal pulak bau asap ni lain macam? Muka gangster, tapi asap rokok bau strawberi dengan epal, getus Rizal masih sempat tersengih.
Khai menjingkitkan sedikit kakinya untuk melihat dengan lebih jelas apa yang berada di dalam rumah itu. Terbeliak biji matanya apabila melihat di tangan papanya terdapat sepucuk pistol. Anak-anak buahnya pula sedang membelasah seorang lelaki yang kelihatan sudah lembik dan berlumuran darah.
“Tolong, tolonglah bos. Bagi saya satu lagi peluang...” rayu lelaki yang sudah lemah itu.
“Satu lagi peluang? Kau ingat aku ni apa, hah? Dah berapa banyak aku bagi peluang dan setiap kali tu kau rosakkan? Dah lali telinga aku ni dengar kau merayu. Sampai dah cair tahi telinga, tau tak?!” jerkah Dato’ Rashid. Sepantas itu dia mengayunkan penumbuknya ke muka lelaki itu.
Tersentak Khai menonton perilaku papanya itu.
“Tolonglah, bos. Saya…”
Pow!!!
Khai ingin menjerit, tapi pantas Rizal menekup mulutnya. Air mata Khai bergenang. Tidak disangkanya papa yang selama ini disayangi dan disanjunginya tidak berperikemanusiaan. Papanya melakukan pembunuhan di hadapan matanya sendiri.
“Aku paling pantang orang yang berani buat keputusan tanpa berbincang dengan aku. Dia ingat dia tu siapa? Umur baru setahun jagung dah berani nak melawan aku. Eric, kau uruskan mayat ni!” arah Dato’ Rashid dan menyisipkan semula pistol di pinggangnya.
Tubuh Khai menggeletar menahan perasaan. Hari ini dia telah menjadi saksi kepada satu kes pembunuhan. Dan pembunuhan itu dilakukan oleh papanya sendiri. Dia menepis tangan Rizal yang masih menekup mulutnya untuk pergi dari situ. Dia berundur. Setapak demi setapak. Tiba-tiba dia terpijak sebuah botol kaca. Krak! Botol tersebut pecah.
Anak-anak buah Dato’ Rashid menangkap bunyi tersebut.
“Cepat lari!” Pantas Rizal menarik tangan Khai.
Mereka memanjat semula pintu pagar. Kemudian tanpa berfikir apa-apa terus berlari sekuat hati menuju ke kereta.
“Woi, jangan lari!”
Anak-anak buah Dato’ Rashid cuba mengejar Rizal dan Khai. Pantas Rizal dan Khai memasuki kereta. Tanpa memakai tali pinggang keledar, Rizal terus memecut sebaik enjin kereta dihidupkan. Daripada cermin pandang belakang, Rizal dapat melihat beberapa buah kereta mengekorinya.
“Riz, cepat sikit!” desak Khai yang sedang panik.
“Aku cubalah ni!” Rizal menekan minyak sekuat-kuat hati. Di meter menunjukkan hampir 180 km/j. Bahaya tak bahaya, yang penting kena selamatkan nyawa dulu. Namun, salah sebuah kereta yang mengejar mereka kian menghampiri. Ketika kereta tersebut benar-benar hampir, pemandunya menggeselkan keretanya.
“Dia orang ni betul-betul nak bunuh kita, Riz!” jerit Khai sambil memandang ke belakang. Bahagian belakang kereta Rizal sudah kemik.
Rizal yang sedang tekun memandu tiba-tiba tersenyum. Ada lampu isyarat di hadapan. Lampu kuning, sedia untuk berhenti. Sepantas itu Rizal menekan minyak ke tahap maksimum. Keretanya berjaya melepasi lampu merah, manakala kereta-kereta yang mengekorinya tadi telah dihalang oleh lampu isyarat yang sudah menunjukkan lampu merah. Ikutkan hati mereka tetap ingin terus memecut tanpa mempedulikan lampu isyarat tapi kereta-kereta yang lalu-lalang dari arah bertentangan telah mematikan niat mereka. Kalau tak berhenti nanti kena langgar pulak.
Anak-anak buah Dato’ Rashid naik hantu kerana sasaran sudah terlepas.

p/s: untuk sebarang update dan teaser novel, boleh request group dekat SINI ya ;)

4 comments:

sherita said...

lawak la rizal tuh
huhu
sempat lg kenakan member2 dye

Bluefanatics said...

hahaha ketawa aku sorang2 dbwtnya hee alaa tak g lama nak episode 23 :'(

eLLe said...

la...23 takat ni jer ke..so cpt2 ek buku nya d psaran. xsabo dh ni nak guling2 n suspen juling2...huahaha

ellis said...

hahaha
setuju dgn elle
bila nk kuar nih??
huhu