Selamat Datang!!

Followers

Whoever you are, please pray for GAZA

Whoever you are, please pray for GAZA
Let's pray for our Palestinian brothers and sisters. Donations can be made to Aman Palestine Malaysia via sms PALESTIN (10/5/3/1) to 39111

About Me

My photo

Nuraqilah Syuhaida | 24 years old | Terengganurian | UiTM ex-student | Novelist since 17 years old (2010) | Writing is the painting of the voice | Look in your heart & write 

Official FB Group

Official Page

Engagement

Solemnization

Reception

Bertandang

Kutemui Cinta (2010)

Kutemui Cinta (2010)
klik gambar untuk beli on9

Abang Khai Tomboi (2011)

Abang Khai Tomboi (2011)
PM FP untuk pembelian

Amar Farish (2012)

Amar Farish (2012)
klik gambar untuk beli on9

Zikir Cinta (2014)

Zikir Cinta (2014)
klik gambar untuk beli on9

Melodi Cinta (2015)

Melodi Cinta (2015)
Himpunan cerpen & mini novel

KhaiRizal : A Love Story

KhaiRizal : A Love Story
klik gambar untuk beli on9

Kau Bidadariku...

Kau Bidadariku...
manuskrip yang akan diperam. takkan diterbitkan dalam masa terdekat

No Highlight. Left click + ctrl to open new tab

Wednesday, April 24, 2013

KhaiRizal : A Love Story 12

Khai tersenyum seorang diri sambil menyeka peluh di dahi. Dia baru selesai memasak makanan tengah hari. Jam menunjukkan pukul 12.15 tengah hari. Sebentar lagi Rizal akan pulang untuk makan. Dia ke garaj untuk memanaskan enjin kereta kerana perlu mengambil Khairizal dan Adik di sekolah.

            Sementara menunggu enjin panas, Khai duduk di dalam kereta sambil mendengar lagu rock kapak yang diputarkan di corong radio. Ketika itu telefon telefon bimbit di dalam poket seluarnya tiba-tiba bergegar. Segera dia membuka telefon ; 1 message from Fida.

            Khai kerutkan dahi. Fida? Sejak bila pulak Fida tahu nombor telefonnya? Sama ada Fida benar-benar mengirimkan sms kepadanya atau dia yang tertukar telefon dengan Rizal ketika Rizal bergegas hendak ke balai pagi tadi. Maklumlah, sejak 5 tahun lepas dia dan Rizal memakai telefon jenama, warna dan bentuk yang sama. Pasangan ideallah konon.

            Ikutkan hati dia tidak mahu membuka mesej tersebut kerana itu barang peribadi Rizal tapi memandangkan nama pengirimnya seorang perempuan membuatkan jiwa Khai tidak keruan kalau dia tidak tahu apa isi kandungan mesej tersebut. Cepat-cepat ruangan inbox ditekan.

            ‘Biey, ayang takde kredit. Sorry lambat reply. Btw, malam ni kita shopping nak? Ayang teringin nak pegi shopping complex semalam la biey. Biey reply kat nombor ayang okey. Muahh...’

Cilakak. Kurang ajar punya minah. Kau main biey-ayang dengan laki aku, ya? Stereng kereta ditumbuk kasar. Tiba-tiba satu lagi mesej masuk.

‘Eh sorry, salah send...’

            Khai tersenyum mengejek. Salah send konon. Mesti kau takut aku marah kan sebab kau dah kantoi selalu kacau laki aku kan? Kau dah tahu hari ni aku tertukar handphone dengan laki aku, sebab tu kau kata pura-pura salah send, kan? Dasar perempuan gatal!

            Rizal Ibrahim, jagalah kau nanti. Akanku cetus perang dunia ke-3, ke-4 dan seterusnya!
***********

            “Rizal!”

            Pantas Rizal menoleh apabila terdengar satu suara memanggil namanya. Dia baru ingin keluar makan tengah hari di rumah. Memang dia jarang makan di luar, maklumlah masakan isteri sendiri lebih sedap dari kedai mamak.

            “Err... awak ada terima mesej saya tak?” soal Fida kelihatan agak resah.

            Rizal segera menyeluk poket dan mengeluarkan telefon bimbit. Tak ada sebarang mesej masuk.

            “Tak ada pun, kenapa?”

            “Tadi saya hantar mesej untuk tunang saya tapi saya tertekan send kat nombor awak. Takut awak salah faham kalau baca mesej tu.”

            “Oh okey, tak apa. Saya tak terima pun, tapi kalau saya terima mestilah saya akan tanya awak, kan? Saya kena pergi dulu, jumpa petang ni.”

            Fida tersenyum sebelum berlalu. Benarkah mesejnya tidak masuk ke inbox telefon Rizal? Rasa bagai hendak dihantuk kepalanya ke dinding. Dia mengirimkan mesej untuk tunangnya, ingin mengajak tunangnya keluar tapi di fikirannya terbayangkan Rizal. Aduh, sampai bila dia hendak memikirkan suami orang?

            Ketika Rizal sampai di parking lot, dia kembali memeriksa telefon bimbitnya kerana dia rasa telefonnya agak lain hari ini berbanding hari-hari sebelumnya. Dia dan Khai memakai model telefon yang sama, mungkinkah dia tertukar dengan Khai?

            Tiba-tiba dia terperasankan sesuatu. Dia ada menggantung keychain berukir huruf KR pemberian Khai di telefonnya tapi hari ini keychain itu tidak ada. Sahlah, dia sudah tertukar dengan Khai.

            “Tadi saya hantar mesej untuk tunang saya tapi saya tertekan send kat nombor awak. Takut awak salah faham kalau baca mesej tu.” Kata-kata Fida tadi bermain di benaknya.

            Ah, sudah...
*********************
Adik dan Khairizal duduk di meja makan sambil menarik muncung sedepa. Rizal tak terkejut. Dah agak dah pun. Tengok atas meja, kosong! Tak ada apa-apa makanan terhidang.

            “Abah, apa cerita ni? Makanan pun tak de,” rungut Adik.

            “Ibu cakap nak makan ambil sendiri. Kalau tak suka suruh mak baru buat,” beritahu Khairizal pula.

            Rizal menghela nafas. Mak baru? Bila pulak aku nak carikan mak baru untuk anak aku? Selama ni tak pernah terniat aku nak cari perempuan lain. Aku tak ada hati nak buat hubungan sulit sebab tak suka cari masalah. Lagipun aku tak suka tengok bini aku ambil kelas karate semata-mata untuk karate aku.

            “Ibu mana?”

            “Tadi tumbuk punch bag, sekarang tumbuk bantal dalam bilik kot.”

            Erk... dengan penuh keselambaan jawapan itu keluar dari mulut Khairizal. Dia tak heran sebab itu memang aktiviti kegemaran ibunya dikala kegeraman melanda.

            Perut Rizal tiba-tiba memainkan irama Bollywood 70-an. Dia cuba nak dekatkan telinga pada bunyi tersebut tapi tak sampai. Maklumlah, dia cuma polis, bukannya ahli gimnas negara yang boleh melipat-lipat badan. Maka dia mengambil keputusan untuk mendengar bunyi itu dari jauh. Makin lama berbunyi, makin pedih perutnya. Oh lapar ke? Cakaplah awal-awal!

            Sampai hati Rina, abang balik tak hidang makanan. Sadis betul.

            “Tak apalah, biar abah hidang. Duduk diam-diam.”

            Nasi di dalam periuk terus disenduk untuk Khairizal dan Adik. Nasib baik Khai masak jugak, kalau tidak singgah kedai mamaklah hari ni. Sebaik pinggan nasi terhidang dihadapan mereka, dah tak pandang kiri kanan terus nasi dibedal dengan kelajuan sama tahap dengan pelari pecut berpalang 4X100 meter.

            Melihat anak-anaknya berselera menyuap nasi, selera Rizal mati tiba-tiba. I say man... baru 2 hari lepas berbaik, nak perang balik. Si Fida ni pun satu, sama sangat ke nama aku dengan tunang dia sampai boleh tersend mesej kat aku? Ni kalau Fida ada depan mata Khai, memang dah lama lubang hidung Fida dikorek pakai senduk.

            Rizal terus melangkah ke bilik. Mintak-mintaklah aku tak kena karate hari ni. Fuh! Fuh!

            “Rina...” Pintu bilik dikuak sedikit. Belum sempat Rizal melangkah masuk, sebiji bantal melayang ke arahnya. Pantas Rizal sambut. Fuh, nasib baik sempat. Kalau tidak lenyek mukanya dibaling bantal.

            Khai mendengus kuat lalu duduk mencangkung di atas katil membelakangi suaminya yang berdiri di muka pintu.

            “Rina...”

            “Leave me alone or I will smack you down!” Gulp! Khai dah keluarkan ugutan.

            “Rina ada terima mesej dari Fida?” tanya Rizal tanpa mempedulikan amaran isterinya.

            Khai menoleh dan pura-pura tersenyum. “Ada, bakal bini abang tu ajak abang pergi shopping. Mesti nak pergi beli hantaran kahwin kan? Oh ya, untuk kenduri nanti dah ada orang tolong potongkan daging? Kalau takde, Rina boleh tolong. Rina boleh buat sup tulang, gulai daging, daging cincang, tapi bukan daging lembulah... daging manusia.”

            Rizal senyum senget. Serius waktu ini segala bulunya berdiri tegak macam orang orang patriotik menyanyi lagu Negaraku. Macam pembunuh upahan pulak Khai ni.

            “Hehe... lawak pulak Rina ni. Abang rasa bertuah berkahwin dengan Rina, penuh dengan lawak kepala bocor. Hahaha...”

            Khai melirik tajam. Dia ni puji ke sindir? Buat lawak tak bertempat. Okey, siapa cakap berkahwin dengan orang kelakar menceriakan hidup, aku akan tempeleng beliau  dengan kelajuan lapan ratus tamparan dalam masa sesaat.

            Tanpa mempedulikan suaminya, Khai terus bangkit dari katil dan ingin melangkah keluar dari bilik itu tapi pantas Rizal menangkap lengannya.

            “Okey, abang minta maaf. Abang bukannya nak buat lawak pun. Ayat tu keluar spontan,” ujar Rizal agak serius. “Abang tahu Rina marah sebab mesej Fida, kan? Fida dah bagitahu abang tadi, dia tersilap send ke nombor abang. Dia sebenarnya nak send kat fiancĂ© dia. Abang tak tahu menahu, okey?”

            “Sudahlah, abang. Rina tak tahu nak percaya siapa sekarang. Tapi kalau betul abang ada hubungan dengan dia pun, Rina tak terkejut. Dia cantik, muka minah saleh. Rina belum pernah jumpa polis secantik dia. Suka hati abanglah, abang buatlah apa abang suka.”

            Perlahan-lahan tangan Rizal yang memegang lengan Khai jatuh. Dia benar-benar lemah mendengar kata-kata Khai. Selama hidup berumah tangga, ini kali pertama mereka bergaduh hingga ke tahap ini. Sejak kemunculan Fida semuanya kacau.

            “Okey, Rina tak percaya abang sekarang. Rina nak abang bawa Fida jumpa Rina ke baru Rina nak percaya?”

            “Tak payahlah, Rina tak setanding dengan kecantikan dia. Malu pulak Rina nak berhadapan dengan dia.” Khai pura-pura ketawa.

            Rizal terdiam.

            “Abang tak payahlah pujuk Rina sekarang, ek. Rina perlu masa untuk berfikir.”

            Selesai menghabiskan kata-katanya, Khai terus melangkah keluar dari bilik. Dan Rizal tidak mampu untuk menghalang.

p/s: untuk sebarang update dan teaser novel, boleh request group dekat SINI ya ;)

5 comments:

yuri said...

aduh,khai merajuk lg...

Jolyn Eve said...

alalala..cian rizal

Eddayu said...

alo lo lo.. merajuk plak Khai nie, x rock r.. Fida pun satu hal gak, knp la blh silap send msg tue..
Rizal jgn lupe pujuk Khai tue.. gayenye dh merajuk tahap gaban tue.. kikiki

intan razak said...

hahaha.. betul2.. ape daa.. masalah asyik timbul sbb fida je

saadiah abdul satar said...

Sian rizal...tak pasal2 kena bambu dgn isteri