Selamat Datang!!

Followers

Whoever you are, please pray for GAZA

Whoever you are, please pray for GAZA
Let's pray for our Palestinian brothers and sisters. Donations can be made to Aman Palestine Malaysia via sms PALESTIN (10/5/3/1) to 39111

About Me

My photo

Nuraqilah Syuhaida | 24 years old | Terengganurian | UiTM ex-student | Novelist since 17 years old (2010) | Writing is the painting of the voice | Look in your heart & write 

Official FB Group

Official Page

Engagement

Solemnization

Reception

Bertandang

Kutemui Cinta (2010)

Kutemui Cinta (2010)
klik gambar untuk beli on9

Abang Khai Tomboi (2011)

Abang Khai Tomboi (2011)
PM FP untuk pembelian

Amar Farish (2012)

Amar Farish (2012)
klik gambar untuk beli on9

Zikir Cinta (2014)

Zikir Cinta (2014)
klik gambar untuk beli on9

Melodi Cinta (2015)

Melodi Cinta (2015)
Himpunan cerpen & mini novel

KhaiRizal : A Love Story

KhaiRizal : A Love Story
klik gambar untuk beli on9

Kau Bidadariku...

Kau Bidadariku...
manuskrip yang akan diperam. takkan diterbitkan dalam masa terdekat

No Highlight. Left click + ctrl to open new tab

Wednesday, December 26, 2012

KhaiRizal : A Love Story 5

Sudah menjadi rutin Khai setiap pagi, selepas menghantar Adik yang kini menuntut di tahun 6, dia menghantar Khairizal ke tadika pula. Tugasnya sebagai isteri dan ibu semakin bertambah sejak 7 tahun yang lalu tapi sedikit pun dia tidak merasa terbeban, malahan seronok dengan kehidupan berumah tangga yang dimilikinya sekarang.

            Ada yang menganggap keluarga mereka terlalu selamba kerana Khai dan Rizal melayan anak-anak mereka seperti sahabat baik. Khai merasa dirinya sungguh beruntung kerana berkahwin dengan Rizal. Seorang suami yang kelakar, boleh jadi romantis kadang-kadang dan seorang bapa yang penyayang. Dia tidak dapat membayangkan apa yang akan terjadi pada dirinya jika dia kehilangan Rizal sekelip mata.

            Tambahan pula pekerjaan Rizal menjadikan keselamatan mereka sekeluarga sentiasa terancam dan boleh dikatakan ramai musuh. Tapi Alhamdulillah, sehingga kini keselamatan mereka masih terjamin. Mungkin satu keberkatan kerana setiap kali selepas solat mereka tidak pernah lupa memohon perlindungan dan kesejahteraan hidup.

            “Dah sampai, turun cepat. Ibu nak jumpa cikgu Keri kejap.” Khai mengambil beg sekolah Khairizal yang diletakkan di seat belakang.

            Khairizal mengerutkan muka sambil menggayakan rambutnya ala model iklan shampoo. “Alah ibu ni, tak macholah bawak mak pergi sekolah. Biar Keri mensetelkan problem Keri sebagai seorang lelaki matang yang berwibawa, okey bebeh?”

            Khai hampir tergelak tapi cepat-cepat dia menseriuskan diri sambil menepuk lembut mulut anaknya. “Hei, dari mana belajar cakap macam tu, hah? Lelaki matang konon, bersunat pun belum!”

            Khairizal buat muka selamba saja dibidas ibunya. Baru nak berlagak jadi orang besar dah kena kondem. Sia-sia je dia menghafal dialog drama bersiri yang dia sendiri tak tahu tajuknya.

            Khai terus keluar dari kereta dan menghantar anaknya sampai ke kelas. Khairizal duduk di mejanya sementara Khai memandang dari jauh sambil bercakap-cakap sesuatu dengan guru kelas.

            “Budak-budak biasalah, Puan Khairina. Kami tak ambil serius kes Khairizal tumbuk Helmi tempoh hari. Ibu Helmi pun mengaku anak dia kadang-kadang nakal jugak. Tapi saya kagum dengan Khairizal, dia tak malu berkawan dengan perempuan dan selalu melindungi kawan-kawannya daripada dibuli,”ujar Cikgu Zaitun.

            Khai tersenyum bangga. Mungkin sifat berani Khairizal itu mewarisi Rizal, suka berkhidmat dan menolong orang dalam kesusahan.

            “Entahlah cikgu, mungkin dia banyak sangat tengok video Police Story. Abahnya selalu pasang filem tu. Selalu bercakap macam orang tua, suka berhujah. Kadang-kadang pening saya dibuatnya,”balas Khai sambil ketawa.

            “Kanak-kanak yang sedang membesar memang macam tu. Dia suka memerhati apa orang dewasa suka buat. Tapi saya rasa itu sifat yang bagus. Mungkin suatu hari nanti dia boleh jadi polis, sama macam abahnya.”

            Tersenyum Khai mendengar kata-kata Puan Zaitun. Melihat Khairizal menjadi seorang polis satu hari nanti memang impiannya walaupun Rizal sendiri kurang bersetuju. Rizal tetap mahu Khairizal bekerja di IBSYA Holdings tapi rasanya hal itu masih terlalu awal untuk dibincangkan. Khairizal masih kecil, UPSR pun tak lepas lagi.

            “Khairizal tu anak sulung ke?” soal Puan Zaitun lagi.
            Khai tersenyum dan menggeleng. “Tak, anak keempat!”

            Puan Zaitun mengangguk-angguk. Khai nampak masih muda, tapi sudah ada 4 orang anak. Mesti kahwin awal, teka Puan Zaitun.

            Selama ini bila orang bertanya, Khai dan Rizal tidak pernah memberitahu Khairizal adalah anak sulung mereka. Along, Angah dan Adik juga adalah anak mereka. Mereka tidak pernah membezakan-bezakan kasih sayang dan tidak mahu sesiapa pun merasa tersisih.

            Pulang dari tadika, Khai singgah di sebuah pasaraya untuk membeli sedikit barang dapur. Ketika berjalan-jalan di pasaraya itu, dia singgah di sebuah kedai telefon. Terpegun seketika dia memandang keychain telefon yang tergantung di dalam kedai itu.

            Seutas keychain perak bertulis KR dipandang penuh asyik. KR? Tahu-tahu je, memang dia design untuk aku kut, bisik hati Khai sambil tersengih sendiri. Dia teringat ulangtahun perkahwinannya dengan Rizal yang bakal tiba beberapa minggu sahaja lagi. Memang setiap tahun mereka tidak pernah lupa untuk menyambutnya.

            Tanpa berfikir lagi, Khai terus membawa keychain tersebut ke kaunter untuk urusan pembayaran.

            “Keychain ni untuk siapa, cik? Untuk ibu ke? Hari ni kan Hari Ibu.” Lelaki yang menjaga kaunter menegur Khai, sengaja hendak memulakan perbualan. Terpesona betul dia dengan gadis comel yang datang ke kedai itu. Wajah ala-ala Korean, rambut tocang ekor kuda itu menambahkan lagi kecomelannya.

            Khai tersenyum. Lupa pula dia tentang Hari Ibu. Yalah, dia sudah lama kehilangan ibu sejak ibu bapanya bercerai dan ibunya meninggal dunia di Australia. Baginya, Hari Ibu sama saja seperti hari-hari biasa. Dia tetap perlu melakukan kerja-kerja rumah, tiada cuti untuk suri rumah tangga sepenuh masa sepertinya. Khairizal pun tidak pernah mengucapkan Selamat Hari Ibu kepadanya. Maklumlah, budak kecil belum faham tentang sambutan-sambutan begitu.

            “Taklah, untuk suami saya. Hari anniversary kami dah dekat.”

            Berubah wajah penjaga kaunter itu. Ingatkan anak dara lagi. Niat di hati nak mengayat terus terpadam. Usai membayar untuk harga keychain tersebut, Khai sempat tersenyum dan terus berlalu.

            Comelnya... bertuah suami dia, detik hati penjaga kaunter tersebut sambil menggaru-garu kepala yang tidak gatal.
****************
Tercengang Dato’ Awang. Matanya membulat tanda tidak percaya membaca waran yang dikeluarkan oleh mahkamah untuk menggeledah gudang dan kontena milik syarikatnya kerana disyaki mengeksport dadah secara haram ke luar negara.

            Rizal mengambil kembali waran tersebut dan dimasukkan ke dalam jaketnya. Dia hanya memandang Dato’ Awang yang dari tadi hanya terlopong di tempat duduknya. Biasalah, reaksi standard orang terkejut. Takkan nak ketawa sambil menarik zapin pulak.

            “Macam mana, Dato’? Boleh berikan kerjasama?” Soalan Rizal menyentak Dato’ Awang.

            Dato’ Awang lambat-lambat mengangguk. “Err...ya, boleh. Mari saya tunjukkan lokasi gudang.”

            Rizal mengangguk. Dia dan orang-orang bawahannya mengekori langkah Dato’ Awang. Dato’ Awang terpaksa menebalkan muka apabila para pekerjanya saling berbisik antara satu sama lain. Mungkin tertanya-tanya kenapa pihak polis datang ke pejabat hari ini.

            Atan... Atan... lebih baik kau jangan memalukan aku. Kalau polis jumpa sesuatu dalam gudang aku, siaplah kau! Dato’ Awang menggerutu dalam hati.

            Sebaik tiba di lokasi gudang yang dimaksudkan, pihak polis terus menjalankan tugas masing-masing. Rizal memeriksa setiap bekalan simen dan pasir serta kontena yang bakal dihantar ke pelabuhan untuk dieksport.

            Ternyata tiada langsung paket-paket dadah seperti yang dilaporkan seseorang tempoh hari. Rizal tahu ada yang tidak kena tapi dia tidak boleh menuduh AR Holdings tanpa bukti yang kukuh.

            “Maaf Dato’, kalau boleh saya tanya, siapa yang selalu uruskan penghantaran stok ke pelabuhan? Dato’ sendiri ke?” tanya Rizal.

            “Tak, anak saya Jantan, selaku Operation Manager. Tapi dia tak selalu ada kat sini. Awak nak jumpa dia ke?” Dato’ Awang menyoal kembali.

            Rizal terdiam seketika. Dia seperti pernah mendengar nama itu. Jantan... Jantan... dan nama bapanya Awang. Adakah...

            “Err... tak apa, tugas kami dah selesai. Kami dah periksa dan tak ada apa-apa yang mencurigakan. I’m sorry for taking your time, Dato’. Kami hanya menjalankan tugas.” Rizal cuba mengalihkan perhatiannya daripada terus memikirkan nama itu. Kalau terus fikir nanti tak pasal-pasal dia gelak pulak kerana nama itu yang sudah menyebabkan dia ketawa sampai isi perut terburai 7 tahun lepas.

            “Anyway, kalau ada sebarang maklumat boleh telefon Balai Polis Bukit Aman atau hubungi handphone saya. Ini nombornya.” Rizal menghulurkan sekeping kad kepada Dato’ Awang.

            Dato’ Awang mengangguk lega. Nasib baik polis tidak menemui apa-apa. Kalau tidak bukan setakat syarikat, malahan seluruh hidupnya akan musnah. Selepas bersalam dengan Rizal, Rizal terus mengarahkan orang-orang bawahannya pulang ke balai.

            Walaupun pihak polis sudah beredar, namun Dato’ Awang masih termenung sendiri di dalam gudang itu. Biarpun terlepas dari pihak polis, tapi dia masih yakin anaknya ada melakukan sesuatu hingga ada yang melaporkan syarikat mereka mengeksport dadah secara haram.

            Jantan, kau memang anak tak tau dek untung. Kalau aku jumpa kau, siaplah kau aku lenyek sampai lunyai! Giginya diketap menahan amarah yang teramat.

p/s: untuk sebarang update dan teaser novel, boleh request group dekat SINI ya ;)

2 comments:

saadiah abdul satar said...

Suke...mesti nt rizal gelak golek2 klu teringatkn jantankan...

lollipop kunyah said...

hahahaha..nama dia sungguh lawak