Selamat Datang!!

Followers

Whoever you are, please pray for GAZA

Whoever you are, please pray for GAZA
Let's pray for our Palestinian brothers and sisters. Donations can be made to Aman Palestine Malaysia via sms PALESTIN (10/5/3/1) to 39111

About Me

My photo

Nuraqilah Syuhaida | 24 years old | Terengganurian | UiTM ex-student | Novelist since 17 years old (2010) | Writing is the painting of the voice | Look in your heart & write 

Official FB Group

Official Page

Engagement

Solemnization

Reception

Bertandang

Kutemui Cinta (2010)

Kutemui Cinta (2010)
klik gambar untuk beli on9

Abang Khai Tomboi (2011)

Abang Khai Tomboi (2011)
PM FP untuk pembelian

Amar Farish (2012)

Amar Farish (2012)
klik gambar untuk beli on9

Zikir Cinta (2014)

Zikir Cinta (2014)
klik gambar untuk beli on9

Melodi Cinta (2015)

Melodi Cinta (2015)
Himpunan cerpen & mini novel

KhaiRizal : A Love Story

KhaiRizal : A Love Story
klik gambar untuk beli on9

Kau Bidadariku...

Kau Bidadariku...
manuskrip yang akan diperam. takkan diterbitkan dalam masa terdekat

No Highlight. Left click + ctrl to open new tab

Tuesday, August 12, 2014

Zikir Cinta 23

“AKU tengah panaskan enjin kereta. Sementara tu korang letaklah dulu all stuffs dalam boot,” ujar Adrian semasa mereka berkumpul di tingkat bawah lobi hotel bersama beg pakaian masing-masing.

            “Kat parking lot ke?” Jason Lee mengajukan pertanyaan.

            “Tak, aku letak kat depan hotel ni je. Mudah sikit nak bertolak nanti.” Jawapan Adrian itu hanya disambut dengan anggukan.

            Daniel sudah mengangkat begnya dan melangkah keluar dari hotel menuju ke kereta Adrian yang diletakkan dihadapan hotel.

            Ketika dia sedang sibuk menyusun beg didalam boot kereta Adrian, dia terasa lengannya disentuh seseorang.

            Bila dia menoleh, terkejut beruk dia melihat lengannya itu dipegang oleh Cinta. Terasa seperti terkena renjatan elektrik. Sudahlah tidak berlapik. Lidahnya kelu serta-merta. Tarikan nafasnya mula tidak sekata.

            “Saya nak tanya sesuatu boleh?”

            Daniel meneguk liur. Kepalanya mengangguk beberapa kali. Setelah itu barulah Cinta melepaskan pegangannya. Daniel terasa dirinya ibarat patung statue saat ini. Tubuhnya terus kaku selepas dipegang oleh Cinta.

            “Adrian, Jason dan Jessica tahu saya pergi mana malam tu?”

            “Malam bila?”

            “Kat Gold Coast. Saya pergi nightclub. Diorang tahu tak?” soal Cinta kelihatan sedikit gusar.

            Daniel lambat-lambat menggeleng. “Saya tak beritahu. Saya cakap saya jumpa awak tengah-tengah jalan kat kedai cenderamata.”

            Cinta mula mengukir senyuman. Hatinya kembali lega. Syukur, Daniel melindungi maruahnya. Tidak membuatkan imejnya tampak buruk dimata Adrian, Jessica dan Jason Lee. Patutlah keesokan harinya Jessica tidak bertanya apa-apa langsung.

            Sejenak menghayati wajah lelaki itu, Cinta sedar semacam ada sesuatu yang meresap ke dalam kalbunya. Alangkah suci hati seorang Daniel. Dia bukan jenis orang yang suka menceritakan keburukan orang lain. Dan hal itu semakin mendorong keinginan hatinya untuk menyayangi Daniel.

            Cinta mengeluh. Dia mengutuk perbuatannya selama ini. Dia tidak pernah berlaku adil kepada Daniel.

            “Danny, saya tak tahu macam mana nak cakap. Saya banyak kali sakitkan hati awak tapi awak tak pernah berdendam. Tiga tahun saya asyik kutuk awak. Saya nak minta…”

            Daniel terus mengangkat jari dan meletakkan ditepi bibirnya sendiri. Mengisyaratkan Cinta agar tidak meneruskan kata-katanya dan mengingatkan Cinta tentang janji yang pernah dibuat gadis itu agar tidak lagi mengungkit tentang peristiwa yang pernah terjadi antara mereka sebelum ini.

            Mata Cinta berkaca-kaca dengan rasa bersalah yang menggunung tinggi. Dia memandang Daniel dengan rasa terkilan. Barulah kini dia tahu kenapa Daniel memintanya berjanji. Janji yang dianggapnya terlalu mudah kini ibarat batu besar yang menghimpit penyesalan. Rasanya terlalu sakit dan menyeksakan!

            Dia sememangnya sudah merasa bersalah diatas perbuatannya, tetapi keengganan Daniel untuk menyebut lagi tentang apa yang pernah terjadi selama tiga tahun di sini menambah lagi kekesalan hatinya. Beban rasa bersalah yang menghimpit hatinya telah terkepung oleh janji yang pernah dilakukannya.

            Daniel hanya tersenyum tepi melihat wajah Cinta yang mendung. Ketika matanya menoleh sekilas ke arah jalan raya, dia ternampak seorang lelaki tua bertongkat yang ingin melintas jalan seorang diri ke seberang sana. Daniel terus berlari-lari anak ke arah lelaki tua itu dan membantunya melintas jalan. Cinta tersenyum sahaja melihat perilaku Daniel.

            Apabila lelaki tua itu sudah selamat tiba di stesen bas, dekat dengan Hyde Park diseberang jalan, Daniel ingin menyeberang semula ke hotel. Dalam kelekaannya melihat wajah jelita Cinta di tengah-tengah jalan, Daniel sendiri cuai dan tidak menyedari sebuah kereta Falcon GT-F yang sedang meluru ke arahnya.

            Mata Cinta yang sememangnya sedari tadi memandang ke arah Daniel, tergamam melihat kereta Falcon GT-F yang meluncur laju itu.

            “Daniel, ketepi!”

            Daniel menoleh. Dia tergamam melihat kereta yang semakin mendekatinya. Kakinya pula seakan dipaku pada tar jalan. Tubuhnya sudah tidak mampu bergerak dan dia hanya mampu redha dengan nasibnya.

            Cinta pantas berlari mendapatkan Daniel dan menolak lelaki itu sekuat hati. Daniel jatuh terjelepok di bahu jalan.

            Bam!!!

            Telinga Daniel menangkap bunyi dentuman yang kuat. Kepalanya terus menoleh ke jalan raya. Terkedu dirinya saat melihat Cinta yang sudah terbaring di atas tar jalan. Falcon GT-F tadi terbabas terlanggar kereta lain sehingga kemik dibahagian depan. Mungkin terlalu panik sehingga hilang kawalan.

            Dia terus bangun dan berlari mendapatkan Cinta.

            “Cinta! Cinta! Ya Allah, apa awak buat ni?” Daniel memekik kuat.

            Tangannya terus memangku kepala Cinta yang terkulai. Menggigil tubuhnya melihat darah yang mengalir disebalik helaian rambut gadis itu.

            Cinta sudah tidak sedarkan diri. Sikunya melecet dan seluar jeansnya sudah terkoyak dibahagian lutut.

            “Oh god… what’s happening?!” jerit Jason Lee dari jauh. Dia baru sahaja turun bersama beg-beg pakaiannya. Terus dia berlari mendapatkan Daniel dan Cinta bersama Adrian dan Jessica. Orang ramai sudah berkerumun ke arah mereka.

            Jessica cemas melihat kepala Cinta yang sudah berdarah.

            “Danny, kenapa bisa jadi seperti ini?”

            Lidah Daniel sudah kelu untuk bersuara. Hanya kedengaran deruan nafasnya yang kian sesak melihat Cinta yang tidak bermaya.

            “Cepat Danny, kita bawa dia ke hospital!” Jeritan Adrian menyedarkan Daniel.

            Daniel menarik nafas dalam-dalam. Tubuh Cinta terus dicempungnya menuju ke kereta Adrian. Meskipun menyentuh ajnabi bukan kebiasaannya, namun perkara itu terpaksa ditolak ketepi untuk seketika kerana keadaan yang sedang darurat. Mereka semua tiba di St Vincent's Hospital dengan bantuan beberapa orang penduduk tempatan.

            Dua orang jururawat mengangkat tubuh Cinta dan diletakkan di atas stretcher. Cinta dibawa ke bilik rawatan kecemasan. Daniel hanya mampu duduk dikerusi menunggu sambil sesekali meraup wajah.

            “Everything will be just fine. Don't worry, Danny,” pujuk Jason Lee.

            Jessica disebelahnya hanya mampu mengeluh. Sesekali tangannya mengurut dada kerana jantungnya saat ini dirasakan berdegup dengan begitu kencang seperti mahu meletup. Wajahnya pucat kerana lelah. Satu simptom yang biasa sebagai pesakit lemah jantung. Ianya berbahaya, namun Jessica menganggapnya sebagai perkara biasa kerana sering mengalaminya sejak kecil lagi.

            “Iya, Jason benar. Kita berdoa aja. Moga dia baik-baik aja,” sampuknya perlahan.

            Daniel menunduk memandang lantai. Dia benar-benar tidak menjangka apa yang telah Cinta lakukan untuknya hari ini. Cinta sanggup mempertaruhkan nyawa demi menyelamatkannya. Dia tahu ini semua adalah salahnya kerana melintas tanpa melihat kiri kanan.

            “Daniel.” Adrian mendekati sahabatnya selepas bercakap sesuatu dengan jururawat bertugas.

            “Nurse cakap Cinta okey. Dia tak kena langgar dengan kereta pun. Dia sempat mengelak. Mungkin dia cedera sebab terhentak dekat tar jalan.”

            Penjelasan Adrian sedikit sebanyak meredakan beban gelisahnya. Namun dia tetap merasa bersalah.

Kenapa sampai begini Cinta sanggup mempertaruhkan nyawanya? Cinta hanya bernasib baik kerana sempat mengelak. Bagaimana jika dia benar-benar dilanggar? Pasti Daniel akan merasa bersalah seumur hidup.

Tidak lama kemudian seorang doktor keluar dari bilik rawatan. Dia mengizinkan mereka melihat Cinta yang telah sedar dari pengsan. Daniel orang yang mula-mula sekali masuk ke dalam bilik rawatan tersebut. Rasa bersalahnya kian menebal melihat tangan dan kepala Cinta yang berbalut.

“Awak macam mana?”

Cinta menghadiahkan senyuman yang cukup manis kepada lelaki yang sudah bertakhta dihatinya itu. Dia menggagahkan diri untuk bangun dan bersandar di kepala katil. Jessica cepat-cepat membantunya.

“Saya tak apa-apa. Tak serius pun. Nasib baik sempat elak. Kalau tak dah mati dilanggarnya.” Lemah suara itu tapi nadanya tetap bersemangat.

Terpaku dia merenung kedua-dua belah pipi Daniel yang melekuk dalam itu. Dia suka melihat pemuda itu tersenyum, menyerlahkan lagi lesung pipitnya. Lega hatinya kerana lelaki itu baik-baik sahaja.

“Doktor cakap kecederaan awak tak serius. Sekarang pun dah boleh balik. Doktor suruh rehat kat rumah,” sampuk Jason Lee turut menguntumkan sebaris senyuman.

Cinta menarik nafas lega. Nasib baik dia tidak ditahan diwad. Dia tidak mahu kerana kecederaannya, rancangan mereka ingin untuk pulang ke Canberra hari ini tertangguh.

Tidak sampai dua jam di hospital itu, Cinta sudah dibenarkan pulang. Jessica langsung tidak membenarkan Cinta berbuat apa-apa. Dia mengangkat semua beg mereka dan memasukkan ke dalam boot kereta. Akhirnya Cinta hanya mampu berdiri di tepi jalan dan melihat sahaja. Kereta Falcon GT-F yang terbabas tadi masih dikerumuni orang ramai walaupun pemandunya sudah tiada. Mungkin juga sudah dibawa ke hospital.

Cinta menggumam bibir. Dia merasa tidak layak mendapat layanan sebaik ini. Kecederaannya pun bukannya serius sangat. Setakat melecet di lengan dan luka sedikit di kepala. Bukannya lumpuh pun. Dia pengsan tadi pun kerana pening setelah terhentak di tar jalan. Nasib baik tak serius.

“Cinta.”

Cinta menoleh ke arah suara yang memanggil namanya. Adrian berdiri disebelahnya dengan muka yang tanpa emosi.

Cinta mengeluh. Apa lagi agaknya yang Adrian mahu? Adakah Adrian mahu mengatakan dia berlakon untuk mendapatkan simpati? Siapa yang gila sangat sanggup mengambil risiko mempertaruhkan nyawa semata-mata untuk meraih rasa kesian orang lain?

“Apa awak nak?” Daripada panggilan ‘I’ ‘you’ kini telah bertukar kepada ‘saya’ ‘awak’. Sejujurnya, dia sudah letih mahu bergaduh dengan Adrian.

Adrian mengetap gigi gerahamnya.

“Aku… err… saya…” Adrian membetulkan dengan sedikit teragak-agak.

“Saya nak minta maaf.”

“Minta maaf? Awak ada buat salah ke?” Cinta angkat kening kehairanan.

Adrian berjeda seketika dan bersuara. “Saya tahu saya salah sebab selama ni tak pernah beri awak peluang untuk berubah. Saya selalu sakitkan hati awak tapi lepas apa yang awak buat hari ni, saya dah sedar yang awak betul-betul dah berubah. Kalau awak betul-betul accident dilanggar kereta tadi, tentu saya adalah orang yang paling rasa bersalah.”

Terpaku seketika Cinta mendengarnya. Namun tidak lama selepas itu dia tersenyum pula.

“Kalaulah saya tahu dengan cara ni je saya boleh buat orang maafkan saya dan yakin saya dah berubah, dah lama saya biarkan diri saya dilanggar kereta.” Suaranya bernada sinikal.

“Saya cuma tak dapat terima apa yang awak buat pada Daniel dulu. Dia kawan baik saya, saudara rapat saya. Dalam tempoh tiga tahun ni, we have been through a lot together. Mestilah bila dia disakiti, saya rasakan hal yang sama. Cuma mungkin dia bukan jenis melawan, jadi orang senang nak buli dia. Tapi selembut-lembut hatinya, ada kalanya keras jugak. Dan bila hati dia keras, takkan ada sesiapa pun yang mampu merubah keputusan dia,” tutur Adrian panjang lebar.

Dia diam seketika. Mengambil nafas dan bersuara lagi.

“Daniel cuma nak awak berubah lebih baik, Cinta. Sebab tulah walaupun awak dah banyak kali sakitkan hati dia, dia tetap buat baik pada awak. Kejahatan tak semestinya dibalas dengan kejahatan. Dia pernah cakap, siapa yang tidak marah pada masa yang sepatutnya dia marah itu adalah keldai dan siapa yang tidak menghapuskan kemarahannya pada ketika dia mampu, dia adalah syaitan.

Saya sendiri kagum dengan dia. Jarang nampak dia marah, kadang-kadang macam tak marah langsung walau orang suka buat tahi kat dia. Dulu masa mula-mula kenal dia, saya hairan macam mana sebegitu cepat dia lupakan kemarahan dia. Dan bila saya tilik-tilik, rupa-rupanya bila ada masalah dia lagi suka duduk atas sejadah daripada luahkan pada manusia.”

Cinta menunduk. Hanya mampu telan air liur. Sekarang tahulah dia kenapa Daniel tidak pernah marah dengan apa jua yang pernah dilakukannya. Daniel sentiasa kelihatan tenang kerana sering mengadu kepada Allah SWT. Meletakkan pengharapan kepada-Nya seratus-peratus. Itu kunci utamanya.

“Cinta, sudi maafkan saya dan jadi kawan saya?”

Cinta mengangkat muka. Tidak berkelip kelopak matanya memandang Adrian yang sudah mengukir senyuman kepadanya. Buat pertama kalinya sepanjang tiga tahun di bumi Australia, Adrian melemparkan senyuman yang cukup ikhlas kepada gadis yang pernah dibencinya itu.

Cinta menganggukkan kepalanya. “Okey… dan saya pun nak minta maaf atas apa yang pernah terjadi sebelum ni.”

“Thanks,” ucap Adrian sepatah.

“Hei, asyik borak je dua orang yang baru berbaik ni. Kalau tak asyik bercakar je macam King Kong dengan dinosaur. Cepatlah, perjalanan kita jauh lagi ni!” sindir Jason Lee yang sudah siap menyusun barang-barang didalam kereta.

Cinta dan Adrian tergelak. Selepas itu mereka semua meneruskan perjalanan ekspres pulang ke Canberra. Kereta Cinta dipandu oleh Daniel kerana kata mereka Cinta perlu banyak berehat.

Lebih tiga jam didalam kereta, Jessica yang duduk disebelah Cinta akhirnya terlelap. Cinta terus meletakkan kepala Jessica di atas bahunya.

Dulu kata rakan-rakannya, anak-anak orang miskin kotor dan tidak layak untuk disentuh. Tapi rasanya kata-kata itu tidak relevan sama sekali. Lebih kepada bersifat menghina.

Sebenarnya, orang miskin atau kaya sama sahaja. Yang membezakan hanyalah iman dan taqwa. Menyentuh orang miskin tidak kotor, malahan orang-orang seperti Daniel dan Jessica lah yang telah menyedarkan dirinya dari lena yang panjang selama ini.

Segalanya ketentuan Ilahi. Dalam sekelip mata hati manusia boleh diubahnya. Kun faya kun…

            Allah, tidak ada Tuhan melainkan Dia yang Hidup Kekal lagi terus menerus menguruskan (makhluk-Nya), tidak mengantuk dan tidak tidur. Keupayaan-Nya apa yang ada di langit dan di bumi. Tiada yang dapat memberi syafaat di sisi Allah tanpa izin-Nya. Allah mengetahui apa-apa yang dihadapan mereka dan dibelakang mereka, dan mereka tidak mengetahui apa-apa dari ilmu Allah melainkan apa yang dikehendaki-Nya. Kursi Allah meliputi langit dan bumi. Dan Allah tidak merasa berat memelihara keduanya, dan Allah Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui. (Surah Al-Baqarah ayat 255)


p/s: untuk sebarang update dan teaser novel, boleh request group dekat SINI ya ;)

17 comments:

eija said...

miskin ke kaya ke darah yg mgalir ttp sama.. tp iye lah kdg2 org kaya nie selalu mnigi diri igat dia hebat sgt.

intan razak said...

yeayy!adrian dh baik dgn cinta

Ct Roxalynna said...

huuuu, awal2 terkedu...
last2, senyum terharu...

So sweet la...
Adrian ama Cinta udah baikan..
:) :) :)

E-la Adiey said...

eija - haha...sesetengah org kaya la.bukan semua mcm tu. Sebab tu sy buat watak Cinta (si kaya yg berlagak) dan Adrian (si kaya yg baik)

intan razak - hahah..yeay! :P

Ct Roxalynna - haha.. tu dia.. tu dia.. loghat indon dia dh mai

Ct Roxalynna said...

hahahahaa. dah dia buat citer ada Orang Indonesia, yah aku ikutin lenggok bicaranya...

Tudia baq hangg, pahni hang buat cita ada loghat Kedah pulak ka?
hahahaha~

E-la Adiey said...

haha.. xde hal, ikut jela. :P rasanya siti xde masalah pun nak ikut sbb siti mmg pandai ckp indon. ni loghat Kedah berlatih utk novel akan dtg. hahah.. klu ada rezeki.

Ct Roxalynna said...

hahaha, iya aku tunggu nti novel akan dtg kalau ada hero Kedah ka?

Maklumlah, Kedahan ramai hensem2..hahaha tudia...

Khairul Azwan Abdullah said...

^-^

E-la Adiey said...

Ct Roxalynna - hahahaha...hensem je hg nampak -,- kena byk berguru lg dgn org kedah before buat novel psl kedah. skrg baru pandai Indon. xD

Khairul Azwan Abdullah - :)

sehijau warna daun said...

suka2 >.< nak lagi2

Ct Roxalynna said...

bwahahaha...
Kerana Kedah la sumber inspirasiku untuk menulis...satu cerpen tu.
Jeng3...
Wink2, haha~

E-la Adiey said...

cerpen apa? haha.. tak habis2 nak berahsia.

Ct Roxalynna said...

kt LMTD , watak utama...
n, kalau perasan, ada mention sekali je nama tu dalam cerpen raya yg baru ni... hahaha..

e-la, mai smbung next chpter ni bila? sweet la tgk cinta dah baik.. :)
***melting amat

E-la Adiey said...

oh kabo la siang2. haha.. ade la ckit kedah nye tp x ketara sgt. ketarakan lg biar berbelit lidah. haha :P

next chapter? sabo la. haha..nak kasi suspen. cerita ni panjang lg

Anonymous said...

best3...dah suka dekat cinta

Liyana Azman said...

awww...sweet episod ni

Eddayu said...

Adrian dh blh berbaik Cinta.. Terharu plak dgn Cinta menyelamatkn Danny.. Jd heroin la plak.. Superwomen