Selamat Datang!!

Followers

Whoever you are, please pray for GAZA

Whoever you are, please pray for GAZA
Let's pray for our Palestinian brothers and sisters. Donations can be made to Aman Palestine Malaysia via sms PALESTIN (10/5/3/1) to 39111

About Me

My photo

Nuraqilah Syuhaida | 24 years old | Terengganurian | UiTM ex-student | Novelist since 17 years old (2010) | Writing is the painting of the voice | Look in your heart & write 

Official FB Group

Official Page

Engagement

Solemnization

Reception

Bertandang

Kutemui Cinta (2010)

Kutemui Cinta (2010)
klik gambar untuk beli on9

Abang Khai Tomboi (2011)

Abang Khai Tomboi (2011)
PM FP untuk pembelian

Amar Farish (2012)

Amar Farish (2012)
klik gambar untuk beli on9

Zikir Cinta (2014)

Zikir Cinta (2014)
klik gambar untuk beli on9

Melodi Cinta (2015)

Melodi Cinta (2015)
Himpunan cerpen & mini novel

KhaiRizal : A Love Story

KhaiRizal : A Love Story
klik gambar untuk beli on9

Kau Bidadariku...

Kau Bidadariku...
manuskrip yang akan diperam. takkan diterbitkan dalam masa terdekat

No Highlight. Left click + ctrl to open new tab

Wednesday, December 19, 2012

KhaiRizal : A Love Story 4

Pegawai polis, tidak kira lelaki atau perempuan masing-masing mengalihkan pandangan ke arah Fida yang baru melangkah ke kafe untuk bersarapan. Baru seminggu Fida bertugas di situ, sudah ramai pegawai polis malah ada pihak atasan yang cuba memikat hatinya.

            Yang lelaki terpukau dengan kecantikan Fida dan yang wanita cemburu dengan kecantikan itu. Fida bagaikan terlalu sempurna di mata setiap lelaki hingga ada polis wanita yang memusuhi Fida dalam diam.

            Apabila ada yang benar-benar berani mendekatinya dan menyatakan hasrat untuk berkenalan dengan lebih dekat, Fida berterus-terang tentang statusnya. Dia sudah bertunang dengan lelaki pilihan keluarga, seorang pensyarah UiTM.

            Mata Fida melilau memandang sekitar kafe itu. Dia sendiri tidak tahu apa yang dicarinya. Namun senyumannya terbit apabila ternampak Rizal sedang menikmati makanannya seorang diri di satu sudut. Niatnya untuk membeli kuih-muih dilupakan begitu sahaja. Kakinya pantas melangkah ke arah Rizal.

            “Hai, err...Rizal, tengah makan apa tu?” tanyanya agak malu-malu kucing Parsi. Dia tahu dia sudah dicintai ramai lelaki yang memuja kecantikannya tapi kini dia baru menemui seorang lelaki yang langsung tidak memandang apa yang dimilikinya. Sedikit pun tidak. Ada sesuatu yang ganjil mula terbit di hatinya.

            Rizal mengangkat muka. Ai...banyak sangat tengok cerita satu warnalah ni sampai rabun mata! Takkan dia tak nampak aku tengah melantak nasi lemak ni. Ke baru lepas eksiden? Manalah tahu ada mengalami gegaran otak sampai hilang ingatan hingga rupa bentuk nasi lemak pun dah tak kenal.

            “Hmm... nasi lemak je,” jawab Rizal acuh tak acuh. Tak jawab kang, kata sombong pulak.

            “Owh...” sahut Fida perlahan. Jantungnya berdegup kencang hingga dia kehilangan kata-kata. Dia hairan dengan dirinya sendiri. Punyalah ramai lelaki dalam dunia ini. Tunangnya juga boleh tahan, ada rupa ada kerjaya tapi suami orang yang satu ini juga yang berjaya menembusi pintu hatinya.

            “Err...Rizal, saya nak tanya pasal sindiket pengedaran dadah yang baru muncul tu. Ada apa-apa maklumat tentang siapa yang terlibat?”tanya Fida, hanya sebagai modal bicara.

            “Kan hari tu dah mesyuarat, Tuan Rashdan pun dah terangkan semuanya. Kenapa baru nak tanya sekarang? Awak buat apa masa tengah mesyuarat tu? Berangan?”

            Terasa bagaikan sebiji penumbuk melekat di muka Fida ketika itu. Haish, sekali lagi dapat malu tiga kilo didepan Rizal. Ketika mesyuarat dia hanya acuh tak acuh mendengar penerangan Tuan Rashdan kerana asyik sibuk pandang ke arah Rizal.

            Rizal cepat menghabiskan sarapannya dan terus pergi dari situ tanpa langsung memandang wajah Fida. Sebenarnya dia sendiri bingung dengan cara Fida memandangnya. Baru seminggu Fida bertugas di situ, dia perasan Fida selalu merenungnya, bahkan selalu cuba mencuri-curi pandang ke arahnya jika ada kesempatan dan dia tidak sukakannya. Huh, perangai macam psiko!

            Fida terpinga-pinga sendiri. Belum pernah dia tidak diacuhkan begini seumur hidupnya!
***************
Along sampai di IBSYA Holdings tepat jam 8 pagi. Namun dia tetap tidak sedap hati. Terasa dirinya diekori sejak dia keluar dari perkarangan rumah hingga ke pejabat. Dia tahu siapa punya kerja tapi apa boleh buat? Rizal tidak boleh tahu. Dia tahu Rizal sudah banyak menguruskan kes jenayah di balai.

            Tapi tak mungkin dia akan mengupah seorang bodyguard untuk menjaganya. Nanti Rizal kata dia buang tebiat pulak, bukannya VIP pun nak kena ada orang kawal.

            Along mengeluh sambil menekup muka ke meja. Dia benar-benar hilang mood. Dia rasa benar-benar menyesal pernah mengenali lelaki bernama Jantan bin Awang yang poyo dengan panggilan Ray itu.

            Nombor telefon bimbit Angah terus didail. Walaupun bilik Angah cuma beberapa meter dari biliknya tapi rasa malas pula hendak melangkah keluar. Alah, pengarah syarikat habis kredit beratus-ratus ringgit sehari tak ada hallah.

            “Hello, ada apa Along telefon ni? Ai...bilik dekat-dekat pun nak pakai telefon ke?” usik Angah yang baru hendak memulakan tugasnya.

            Along tersenyum hambar. “Angah, apa Along kena buat sekarang? Along rasa Ray tu pasang spylah. Along rasa macam ada orang ikut Along pergi kerja tadi.”

            “Ish, takkanlah kot. Psiko gila mamat tu. Desperated!”

            “Angah, tolonglah jangan jadi pengulas aja. Fikirlah cara nak selesaikan masalah ni.”

            “Hehe...sorry, habis tu nak suruh Angah buat apa? Suruh Angah belasah dia? Hello, Angah sekarang dah bertukar menjadi feminine, okey? Angah takkan bergusti dengan sesiapa lagi kecuali suami Angah.”

            Berkerut-kerut dahi Along. Dia ni nak melawak pulak. Aku smack down baru tahu.

            “Tak apalah Angah, thanks sudi dengar problem Along. Assalamualaikum.”

            Terus telefon ditutup. Argh, buang karan je. Baik aku tidur, getus hati Along dan terus meletakkan kepala di atas meja. Tak ada produktiviti seorang pengarah langsung.

            Angah tercengang-cengang. Rasanya masalah Along tidak boleh dipandang ringan. Walaupun dia sendiri tidak kenal siapa Ray tapi itu yang perlu membuatkan mereka lebih berhati-hati. Manalah tahu silap hari bulan Ray bertindak ganas.

            Setelah dicampur, tolak, darab dan bahagi, Angah akhirnya memutuskan. Rizal harus tahu juga tentang hal ini!
*************
“Woi!”

            Terkejut cimpanzi Rizal. Nasib baik tak terkentut. Teguran penuh ‘kesopanan’ tadi memaksanya memalingkan kepala. Siapa pulak yang bijak sangat berbudi bahasa ni? Kalaulah dekat tangannya ada pistol masa ni, dah tentu kepala pemanggil itu ditembak sampai bersepai tanpa kompromi. Malah surat-menyurat pun tidak akan dilayan.

            “Sejak bila aku tukar nama ni, Samdol? Sesedap rasa je main woi-woi dengan aku.” Rizal bercekak pinggang memandang Azman yang tersengih-sengih di belakangnya.

            Azman menepuk-nepuk bahunya. “Rilek...rilek...jangan marah-marah, nanti kena penyakit batuk di tepi tangga pulak. Awalnya kemas barang, dah nak balik ke?”

            “Yelah, dah nak baliklah ni. Dah lewat petang la, kau ni tak reti tengok jam ke? Takkan aku nak camping kat balai ni pulak.”

            Azman cuma ketawa. Dia kemudian berdiri di hadapan Rizal dan hanya memerhati sahabatnya itu mengemas barang. Semangat betul nak balik, mentang-mentang bini lawa.

            Serius, sebenarnya dia sendiri terkejut ‘lelaki’ yang diceritakan Rizal 7 tahun lepas itu sebenarnya Khai. Khai memang jambu, muka ala-ala Korean tapi tak sangka pula Khai tu sebenarnya cuma lelaki jadian. Selepas terbongkarnya jantina sebenar Khai, Azman sedikit lega kerana tahu Rizal normal. Kalau tak awal-awal dia dah minta ditukar bertugas di balai lain.

            Apa-apa pun, menjadi lelaki atau perempuan, Khai tetap nampak sempurna. Semasa dia tomboy, dia menjadi seorang lelaki yang kacak dan sekarang menjadi perempuan sejati sepenuhnya, begitu terserlah sekali kejelitaannya.

            Rambutnya sekarang sudah disimpan panjang sampai ke paras bahu. Azman rasa dia cuma pernah nampak Khai bertudung sekali sahaja, iaitu semasa hari raya 7 tahun lepas. Rizal sendiri tidak  mahu memaksa. Biarlah bila Khai benar-benar bersedia mahu bertudung ikhlas dari hatinya.

            Tapi tiba-tiba Azman tersedar sesuatu. Kenapa dia terfikirkan Khai pulak? Otak masuk air agaknya, tak ada kerja dok fikirkan bini orang. Cari bini sendiri tak nak. Sampai sekarang jadi bujang lapok.

            “Wei Riz, kau dah kenal dengan budak baru tu? Tak silap aku nama dia Fida, dia masuk team kita untuk handle kes kumpulan Sharks yang Tuan Rashdan bagitahu hari tu,” ujar Azman mengalihkan topik. Kalaulah Rizal tahu member sendiri berangankan isterinya, mampus kena cekik sampai lembik.

            “Hmm...aku tahu,” balas Rizal perlahan tanpa memandang Azman.

            “Err... aku tak tahulah sama ada cuma aku yang perasan atau orang lain nampak jugak. Si Fida tu suka tenung kaulah.”

            Tangan Rizal yang mengemas fail-fail di atas meja kaku seketika. Dia mengalihkan pandangan ke arah kawannya yang sewel itu. Azman berundur sedikit. Takut tiba-tiba Rizal bertukar jadi manusia hijau. Mood Rizal susah sikit hendak diduga.

            “Apasal pulak kau tengok aku macam tu? Marah ke?” Azman menyoal. Rasa kecut sikit.

            Rizal menggeleng. “Tak ada, aku ingat aku sorang je perasan.”

            “So maknanya selama ni kau tahulah minah tu suka tengok kau?” Azman sedikit kaget.

            “Habis tu aku nak buat apa? Bukannya ada akta orang lain tak boleh pandang kita. Biarkan ajelah.”

            “Hehe... untunglah kau ya, Rizal. Dah kahwin pun ada peminat lagi.”

            Rizal mencemik. “Alah, bukannya aku heran pun. Kalau Megan Fox yang minat aku rasa excitedlah jugak.”

            “Ceh Megan Fox konon, Oprah Winfrey pun belum tentu nakkan kau,” sindir Azman menjuihkan bibir.

            Rizal tersengih nakal.

            “Eh, tapi betul ke kau tak heran? Si Fida tu cun jugak, anak mat saleh tu.” Azman menjolok.

            “Eleh, dah kalau cun sangat kau ngoratlah dia, apasal bagitahu aku pulak. Kalau aku kena sembelih dengan bini aku, aku pastikan kau kena sekali, nak?” Rizal sudah mengangkat tangan, mengacah-acah ingin memukul Azman tapi pantas Azman melindungi kepalanya.

            “Eh, eh, rileklah, aku gurau je. Gelabah pulak.” Tangan Rizal ditepis. “Aku nak tanya ni, kau dah dapat maklumat tentang siapa dalang kumpulan Sharks.”

            “Mmm...sebenarnya aku tak berapa yakin tapi rasanya tak salah kalau aku syak. Dalam beberapa hari ni masa aku buat penyiasatan, ada beberapa sumber cakap dadah tu datangnya dari sebuah syarikat yang membekalkan bahan-bahan binaan bangunan, AR Holdings. Tapi yang menghairankan, kalau dia dah ada sebuah syarikat besar, kenapa masih buat perniagaan secara haram? Dan lagi satu, dia eksport bahan-bahan untuk buat bangunan, apa relevannya dengan dadah?”

            Azman terdiam sebentar mendengar kata-kata Rizal. Masuk dek akal juga tapi mungkin Rizal terlupa satu perkara.

            “Rizal, aku rasa tak ada yang mustahil dalam dunia ni. Manusia akhir zaman, semuanya gila harta. Mungkin bila buat secara haram, keuntungan diorang berlipat kali ganda. Lagipun tak ada yang mustahil. Kau ingat lagi kes Dato’ Rashid, kan?”

            Rizal kehilangan kata-kata. Betul juga. Sedangkan ayah mentuanya, Dato’ Rashid yang mempunyai sebuah syarikat perubatan yang berjaya pun boleh terlibat dengan aktiviti jenayah. Dia ingat lagi, tidak sampai setengah tahun Dato’ Rashid meringkuk di dalam penjara dan mahkamah pun belum memutuskan sebarang hukuman ke atasnya, Dato’ Rashid sudah meninggal dunia akibat serangan jantung. Manusia... manusia... tapi kalau semua manusia baik tak wujud pulak jawatan polis ni.

            “Tak tahulah, Man. Lagipun siasatan masih di peringkat awal. Kalau ada bukti yang sahih, kita terpaksa dapatkan waran mahkamah untuk periksa gudang dan kontena syarikat tu,”ujar Rizal perlahan.

            Azman sekadar mengangguk. Penjelasan Rizal membantutkan terus sel-sel otaknya yang sedang berhubung di kala itu.

p/s: untuk sebarang update dan teaser novel, boleh request group dekat SINI ya ;)

No comments: