Selamat Datang!!

Followers

Whoever you are, please pray for GAZA

Whoever you are, please pray for GAZA
Let's pray for our Palestinian brothers and sisters. Donations can be made to Aman Palestine Malaysia via sms PALESTIN (10/5/3/1) to 39111

About Me

My photo

Nuraqilah Syuhaida | 24 years old | Terengganurian | UiTM ex-student | Novelist since 17 years old (2010) | Writing is the painting of the voice | Look in your heart & write 

Official FB Group

Official Page

Engagement

Solemnization

Reception

Bertandang

Kutemui Cinta (2010)

Kutemui Cinta (2010)
klik gambar untuk beli on9

Abang Khai Tomboi (2011)

Abang Khai Tomboi (2011)
PM FP untuk pembelian

Amar Farish (2012)

Amar Farish (2012)
klik gambar untuk beli on9

Zikir Cinta (2014)

Zikir Cinta (2014)
klik gambar untuk beli on9

Melodi Cinta (2015)

Melodi Cinta (2015)
Himpunan cerpen & mini novel

KhaiRizal : A Love Story

KhaiRizal : A Love Story
klik gambar untuk beli on9

Kau Bidadariku...

Kau Bidadariku...
manuskrip yang akan diperam. takkan diterbitkan dalam masa terdekat

No Highlight. Left click + ctrl to open new tab

Thursday, July 29, 2010

Abang Khai Tomboy? 23 bhg.1

YA ALLAH, ya Tuhanku, Kau tabahkanlah hati aku untuk menerima dugaan ini. Redakan hatiku untuk menerima takdir yang telah tersurat ini. Sesungguhnya aku percaya yang baik itu datangnya daripada-Mu dan yang buruk itu datangnya daripada kelemahan diriku sendiri. Aku reda andai Rizal tidak mencintai aku. Berikanlah sinar kebahagiaan untuknya dan Suri. Lindungilah rumah tangga mereka andai mereka memang ditakdirkan bersama.”
Khai meraup wajahnya. Setitis lagi air mata berguguran di pipinya. Segala yang terpendam di hati sudah diluahkan kepada yang Maha Kuasa. Dia reda andai Rizal bukan diciptakan untuknya. Siapalah dia untuk dicintai seorang lelaki. Adakah lelaki yang mahukan si tomboi sepertinya?
Khai menanggalkan kain telekung. Peristiwa tengah hari tadi masih terbayang-bayang di ruang mindanya. Dia ke rumah Rizal dengan membawa lauk untuk makan tengah hari yang dimasaknya sendiri. Tapi, apa yang dia dapat? Apa yang dia dengar?
Rizal memang patut dapat perempuan yang lebih baik daripada aku. Aku ni kasar, tak ada sifat keibuan. Memang patut pun Rizal bergandingan dengan Suri. Suri cantik, baik, lemah-lembut. Bodohlah Rizal kalau langsung tak terpikat pada Suri....
Khai melangkah ke cermin solek. Sebentar dia merenung wajahnya sendiri. Macam manalah Rizal nak cintakan aku? Dia tak pernah tahu pun yang aku ni perempuan, bisik Khai.
Dulu, sewaktu mengetahui kisah Kak Khairiah daripada arwah mama dan abangnya, Khai nekad ingin lari daripada cinta. Kerana cinta telah membuat keluarganya berpecah belah. Kerana cinta, papa membenci Kak Khairiah. Kerana cinta, Kak Khairiah telah menghembuskan nafas terakhir tanpa keluarga di sisi.
Sangka Khai,apabila dia merubah perwatakannya daripada feminin kepada maskulin, tiada lelaki yang akan tertarik kepadanya dan dia juga tidak akan jatuh cinta dengan sesiapa, tapi dia nyata salah. Untuk pertama kali dalam hidupnya, dia telah menyerahkan hatinya kepada seorang lelaki dan lelaki itu tidak menyambut cintanya kerana tidak tahu akan identiti sebenarnya.
Tet! Tet! Bunyi terdapat pesanan ringkas yang masuk ke telefon bimbit. Pantas Khai mencapai telefon bimbitnya di atas meja solek itu.

What’s up, sis?

Mesej daripada Khairul. Hairan, semalam orang telefon tak nak angkat. Apasal tiba-tiba hantar mesej pulak?

Apa kau nak?

Khai membalas. Memang berbalas sms dari Malaysia ke Australia agak mahal, tapi wang bukan menjadi penghalang kepada anak orang berpoket tebal sepertinya.

Marah nampak... Lu apa hal ,bhai?

Jangan kacaulah!

Khai benar-benar tiada mood saat ini. Baru nak layan blues dah ada pengacau!
Tidak lama kemudian, lagu Jaclyn Victor kedengaran. Khai tahu, kalau dia endah tak endah sahaja, pasti abangnya akan menelefon. Maklumlah, adik kesayanganlah katakan.
“Nak apa?”
“Kau apa hal, Khai? Moody semacam aje, datang bulan ke?” usik Khairul.
“Mana ada orang pernah datang bulan. Sheikh Muszaphar pun tak pernah pergi bulan.” Selamba Khai menjawab.
“Apalah kau ni, aku cakap lain kau faham ikut lain. Apasal ni? There is anything I can help?
“Ada. Boleh tak kau tolong diam?”
“Kenapa ni, Khai? Aku telefon dari jauh, tanya baik-baik, kau jawab kasar pulak.” Nada suara Khairul berubah.
Sorrylah, bro. Urat dalam kepala otak aku ni tengah berserabut. Kau nak apa?”
“Err… kau ada problem ke?”
“Aku… err…”
“Cakaplah, mana tahu aku boleh tolong. Kalau tak boleh pun, aku sudi mendengar.”
“Aku dah jatuh cinta!” beritahu Khai tanpa berselindung lagi.
“Ooo… Jatuh cinta… Ha, cinta?” Biar betul adik aku ni. Jatuh cinta? Betullah wayar kepala otak dia ni dah longgar. Kalau ya pun datang bulan, takkanlah sekali dengan serebrum menerima impaknya. Tak pernah pulak aku baca dalam buku teks macam tu, bebel Khairul musykil.
See? Aku dah agak kau takkan percaya.” Lantak kaulah Arul, kau nak gelakkan aku ke, aku terima. Yang penting sekarang aku dah tak mampu nak tipu diri aku sendiri.
“Aku… Weh, seriuslah sikit, Khai. Janganla main-main!”
“Arul, dalam hal ni aku tak main-main. Dan kalau aku nak sekalipun, aku takkan buat sekarang. Aku akan buat masa April Fool nanti.”
Khairul betul-betul susah nak percaya. Serius cakap, dia tak sangka adiknya yang tomboi dan lebih kasar daripada dirinya sendiri pun boleh jatuh cinta. “Aku rasa aku dapat agak cerita kau ni. Lelaki tu reject kau, betul tak?”
“Hampir-hampir.”
“Maksudnya?”
“Dia tak tau aku perempuan!”
What? No way, Khai. Aku taulah kau ni tomboi, kasar, garang mengalahkan jantan, tapi takkanlah mamat tu tak boleh bezakan antara lelaki dengan perempuan?”
“Bukan setakat dia, aku rasa kalau kau tengok macam mana aku sekarang ni pun, kau tak boleh nak bezakan aku ni laki ke perempuan.”
“Apa beza kau dulu dengan sekarang?”
“Bila kali terakhir kau jumpa aku?”
“Err… rasanya masa kau tingkatan empat!”
“Ya, dan masa tu rambut aku panjang lagi, kan?”
Khairul mengangguk walaupun dia tahu Khai takkan dapat tengok anggukannya.
“Jadi, maknanya sekarang…”
“Bila kau nak balik Malaysia?”
“Insya-Allah minggu depan. Aku dah book tiket. Dah rindu sangat kat papa. Lama sangat dah aku tak jumpa dia...”
Tersirap darah Khai ketika Khairul menyebut perkataan papa. Papa… pembunuh!
“Khai!”
Khai tersentak. Kembali semula ke dunia nyata. “Err… Arul.” Patut ke aku bagi tahu Khairul pasal papa?
Sis, are you still there?
Err… yes. I’m still here.” Agak-agak apa reaksi Khairul kalau aku bagi tahu yang papa tak sebaik yang disangkakan? Adakah Khairul masih akan hormatkan papa macam sebelum ni? Ya, aku sayangkan papa, tapi perbuatan yang dilakukannya depan mata aku sendiri buat aku rasa susah nak maafkan dia.
“Kau ni berangan ke, Khai? Hisy, buang kredit aku ajelah!” marah Khairul.
Khai tersengih. “Err… tak apalah, Arul. Kat sini dah pukul 11.30 malam, mengantuk siot.... Aku tidur dulu.”
“Hmm… yalah. See you in heaven.
Cepat-cepat Khai menutup telefon bimbitnya. Ya, aku takkan bagi tahu Arul. Aku tak sanggup papa dibenci oleh anak kandungnya sendiri. Dan kalaupun ditakdirkan suatu hari nanti Arul tahu, semestinya itu dari mulut orang lain.

p/s: untuk sebarang update dan teaser novel, boleh request group dekat SINI ya ;)

4 comments:

dontbelong2u said...

hye, baru je jumpa blog nie... marathon baca dari awal tanpa ada gangguan nie heheh... best giler ler writer wat cite nie.. makin taksabar nak taw cite selanjutnya.. harapler c rizal n khai bersatu ...xmaw ckg suri nak khai gak...

sherita said...

sokong dontbelong2u
hope rizal n khai b'satu
i don't like Suri very2 muchla
haha

Anonymous said...

ha'ah..nk khai juga..xnk le ckg suri..

pipvz devil said...

agak2 bile novel ni de dpasaran ek..rse truje gile nk memiliki novel ni..aduhh..xsabo nyer haku..adehhhh