Puan Penulis




Followers

Official FB Group

Official Page

Muhammad Qayl Sufi

Lilypie Angel and Memorial tickers

Kutemui Cinta (2010)

Kutemui Cinta (2010)
klik gambar untuk beli on9

Abang Khai Tomboi (2011)

Abang Khai Tomboi (2011)
PM FP untuk pembelian

Amar Farish (2012)

Amar Farish (2012)
klik gambar untuk beli on9

Zikir Cinta (2014)

Zikir Cinta (2014)
klik gambar untuk beli on9

Melodi Cinta (2015)

Melodi Cinta (2015)
Himpunan cerpen & mini novel

KhaiRizal : A Love Story (2015)

KhaiRizal : A Love Story (2015)
klik gambar untuk beli on9

Kau Bidadariku...

Kau Bidadariku...
manuskrip yang akan diperam. takkan diterbitkan dalam masa terdekat

No Highlight. Left click + ctrl to open new tab

Tuan tanah kedaung

Assalamualaikum and hi. I'm Nuraqilah Syuhaida a.k.a E-la Adiey :)

Love pastel | Love cosmetics | Love clothes | Unicorn & Mermaid freaks

I'm just planning, putting faith in Allah SWT ;)

Saturday, March 4, 2017

Supplement turunkan berat badan selepas bersalin

Assalamualaikum dan hai...
Sebenarnya aku bukanlah seorang yang dikurniakan metabolisme yang tinggi. Untuk kurus memang aku perlu struggle gila-gila punya. Ada orang makan nasi 3 pinggan badan maintain je, aku pulak baru makan sepinggan dah naik sekilo. Huaaa... sadis tak?
.
Masa kahwin berat aku 58 kg. Itupun sebab aku struggle habis. Yelah, nak naik pelamin sekali seumur hidup mestilah nak nampak cantik dalam gambar. Haha.
.
Masa kahwin 58 kg. Aku rasa aku selim melim time ni. Hahaha

Tapi lepas kahwin, dalam beberapa bulan je berat aku naik mendadak ke 68 kg. 10 kg naik tau. Nak nangis aku :'( Tapi bukan salah sesiapa, memang salah aku sendirilah sebab makan tak ingat dunia. Kahkahkah. Pulak tu aku ni jenis sembelit punya orang. Kiranya bukan hari-hari membuang. Ada masanya sampai seminggu tak membuang. So korang boleh bayangkan sendiri macam mana bertoksinnya badan aku ni.
.
Aku mula dapat kesedaran untuk diet bila aku sedar aku mula cepat lenguh bila berjalan. Rasa berat je kaki nak melangkah. Aku makan supplement Garcinia Burner dan dalam masa yang sama jaga makan, tapi tak bersenam. Berat aku turunla jadi 63 kg gitu tapi tak banyak perubahan pun pada bentuk badan.
.
Lepas tu aku start ke gym. Yelah, time tengah takde anak bolehla pergi. Dalam masa yang sama aku makan supplement Elite S7. Kalau tak pergi gym, aku akan senaman kat rumah. Tengok video senaman kat youtube. Makan pun aku jaga sangat sampai berat aku turun ke 56 kg.
Elite S7
.
Pada yang jenis gemuk air tu, aku recommend korang untuk cuba Elite S7. Memang berkesan kat aku. Hari-hari nak membuang. Berat badan pun turun. Itu kalau gemuk air la, gemuk lemak aku tak berapa pasti. Mungkin susah sikit.  Korang kena ada effort untuk exercise jugak.
.
Tapi belumpun sempat habis Elite S7, aku mula rasa badan aku pelik. Aku dah tak lalu nak telan Elite S7 tu. Bila aku pakai bengkung pun, tak sampai sejam dah buka balik. Tak macam sebelum ni, kalau pakai bengkung mesti 8 jam ke atas.
.
Bila aku cek, rupa-rupanya aku pregnant. Yuhuuu... alhamdulillah. So ini bermakna say goodbye lah kepada diet untuk sementara.
.
Time ni berat aku 56 kg. Qayl dalam perut. Huhu.
Dan masa mengandung boleh dikatakan aku melantak apa saja makanan yang terhidang dihadapan mataku. Haha. Of course aku terasa bila orang cakap aku makin gemuk tapi aku biar je. Yelah takkan aku nak diet dengan baby ada dalam perut kan. Pedulikan apa kata orang, yang penting anak aku dapat zat yang cukup.
.
Last aku timbang sebelum bersalin, berat aku 74 kg. Entah naik lagi ke tak lepas tu aku tak pasti.
.
Time ni berat 74 kg. Muka lebar sebenarnya tapi ditutup sikit oleh tudung. Hehe.
Aku cuba menutup badan yang lebar dibelakang Incik Sopi tapi tetap nampak lebar :P
Ini bermaksud berat aku naik sebanyak 18 kg dalam masa 37 minggu 2 hari aku mengandung. (-___-") Masa tengok jarum penimbang tu, mak oii seram wehhh. Boleh ke nak turunkan balik 18 kg, macam susah je. So aku bertekad dalam pantang nanti aku nak pantang betul-betul punya.
.
Sebaik aja selamat bersalin dan balik rumah, hati dan semangat aku berkobar-kobar nak pakai bengkung. Tapi semangat berkobar tu hanya selama dua hari. Lepas tu aku tak pakai bengkung sebab MALAS!!! Aduhai, mana taknya. Ingat aku rajin sangat ke nak pakai bengkung yang berlilit-lilit tu. Sekarang bengkung tu pun dah selamat dijual. Huhu. Bubye bengkung.
.
Dan dalam dua minggu pertama pantang, boleh dikatakan aku tak berbengkung langsung. Kali ni bukan sebab malas ke apa, tapi sebab aku ada masalah pada bahagian tempat jahitan. Bayangkan nak berjalan pun pedih sampaikan aku takde mood langsung nak kurus. Haha. Tapi makan aku jaga. Mula-mula pantang aku makan nasi 3 kali sehari sebab nak dapat energy balik. 
.
Dan aku ada masalah membuang. Bayangkan anak aku kena kuning dan aku takleh makan apa-apa jamu langsung sebab takut kuning makin tinggi. Masa ni aku breastfeed lagi, tapi guna pam la.
.
Bila nak buang air besar tu, mak aii... tuhan je tahu hazabnyerrr najis keras yang tersimpan 5 hari nak keluar T____T
.
Lepas dua minggu camtu baru aku berani telan pil untuk melawaskan pembuangan. Aku amalkan pil Phytonatal Nona Roguy sampai habis. Alhamdulillah telan je pil ni dah tak yah susah-susah pikir macam mana nak membuang. Memang lancar habis. Hahaha.
.
Phytonatal
Sepanjang aku amalkan Phytonatal, berat aku turun hingga 60 kg. Kau bayangkan? Dari 74 kg boleh turun 60 kg. Hebat tak hebat pil Nona Roguy ni. Huhuhu.
.
Tapi aku makan nasi 3 kali sehari tu dalam kuantiti yang sikit ya. Sekali makan satu senduk je, jangan lebih. Kata nak kurus, belajarlah kawal sikit nafsu.
.
Lepas tu aku makan nasi 2 kali sehari dan makin lama makin sikit. Dekat-dekat nak habis pantang aku makan nasi sekali sehari je. Of course aku tak minum ais, itu satu bonus dalam berpantang. Dan aku jugak kurangkan minuman manis. Kalau aku teringin sangat tu aku minum je tapi lepas tu aku akan minum air masak banyak-banyak untuk neutralize balik gula dalam badan.
.
Biar kerap ke tandas buang air takpe, bagus untuk buang sisa toksin. Lepas 3 minggu aku start bersauna pulak. Tapi aku takdelah rajin buat hari-hari. Datang mood rajin baru aku buat. Haha. Cuma makan je kena rajin jaga. Benda yang banyak aku melantak dulu time pregnant macam KFC, nasi lemak, sambal belacan, ais, air gas, air tin, etc... semua aku tak sentuh langsung lepas bersalin. Even dah habis pantang pun aku tak sentuh.
.
Disebabkan aku tertarik dengan satu blog ni menceritakan tentang kelebihan mengamalkan supplement Ephyra sepanjang berpantang, aku pun beli Ephyra pulak. Konon nak buat top-up la bila Phytonatal dah habis.
.
Ephyra Premium
Blog tu kata Ephyra mampu melawaskan pembuangan dan mengempiskan perut tapi bila aku minum, LANGSUNG TAKDE SEBARANG PERUBAHAN! Aku tak membuang hari-hari macam masa aku amalkan Phytonatal.
.
Aku tak kata produk ni tak bagus, cuma mungkin tak sesuai dengan aku. Lain orang lain penerimaannya. Mungkin aku memang tak ngam dengan Ephyra so aku bertukar ke produk Sendayu Tinggi pulak iaitu Easyfull dan D-tox.
.
Easyfull + D-tox by Sendayu Tinggi
Aku start amalkan dua produk kat atas ni pada hari ke-37 berpantang. Honestly aku suka rasa Easyfull. Minuman rasa coklat yang sedap banget. Heheh... at least boleh kurangkan rasa craving aku pada benda-benda manis. 
.
D-tox pulak rasa masam macam limau. Aku biasa minum pukul 8.00 malam tapi selalunya akan start membuang pukul 2.00 pagi. Hairan, aku ingat esoknya tu baru akan membuang. Tak kesahlah, yang penting hari-hari membuang.
.
Walaupun aku suka dengan dua produk ni tapi aku rasa aku tak dapat nak teruskan beli botol seterusnya. Sebab apa? Dua-dua cepat habis. Korang bayangkan, botol D-tox tu takdelah besar mana pun tapi sehari kena ambil satu setengah scoop. Scoop dia pulak dahlah besar. Kiranya tak sempat sampai sebulan pun. 16 hari dah habis!
.
Easyfull pun sama. Kena ambil tiga scoop sekali bancuh. Dan scoop dia besar. Baru hari ke-13, dah tinggal suku botol. Bermakna untuk maintain setiap bulan kena beli dua botol setiap satu. Mati ooo... dahlah harga pun boleh tahan.
.
Cadangan aku pada owner Sendayu Tinggi, buat dua-dua supplement ni dalam bentuk sachet. Kalau boleh biarlah ada 30 sachet untuk tahan sebulan. Iyo dok? Huhuhu.
.
Dan seterusnya, ditengah-tengah bulan yang agak sengkek tu, aku cuba cari alternatif lain bila stok Sendayu Tinggi dah hampir habis. Tengok kat Instagram, ada Slimming Detox Tea + Kakicantiq Tea. Macam produk melayu. Mula-mula aku agak ragu-ragu nak try sebab dulu aku pernah try Teatox by Myna. Packaging nak lebih kurang sama. Tapi minum Teatox by Myna tu, takde sebarang effect pada aku. Macam minum teh biasa je, tak membuang hari-hari pun.
.
Tapi again, aku terpengaruh dengan testimoni :P
.
Baca segala macam testimoni mantop tentang Slimming Detox Tea + Kakicantiq Tea, aku pun pikir macam..... why not give a try? Sebab harga pun takdela mahal mana. Set kombo baru RM40 so aku pun belilah.
.
Slimming Detox Tea + Kakicantiq Tea by Medina Desire
.
Jangan risau, time aku beli dua produk ni aku dah habis pantang pun. Masa pantang memanglah tak boleh minum teh sebab angin kan.
.
Satu pek ada 15 uncang. Satu uncang boleh guna dua kali tapi aku guna sekali je sebab aku tahu kali kedua tu khasiat dia dah kurang.
.
Kakicantiq tea tak berapa berkesan bagi aku sebab takde sebarang perubahan pun pada bentuk badan. Hanya Slimming Detox Tea yang membantu aku untuk membuang hari-hari. Mungkin jugak sebab aku tak bersenam so hasilnya lambat. Macam mana nak bersenam dek non, baru lepas beranak.
.
Habis je dua paket teh ni, aku try produk lain pulak iaitu Mavellous True Detox dan D'trim USA.
.
D'trim USA

Mavellous True Detox
.
D'trim USA ditelan sebelum sarapan dan Mavellous True Detox diminum sebelum tidur. Tapi korang janganlah bergantung pada ubat-ubatan dan supplement semata2. Penjagaan pemakanan pun penting ok. Kalau boleh jangan minum terus ais batu dan air manis.
.
Dan hasilnya selepas 3 bulan melahirkan Qayl, aku berjaya turunkan lebih sikit dari berat badan asal iaitu 55 kg :D
.
Dah 55 kg
.
Insya Allah aku nak turunkan lagi berat badan sampai dapat 50 kg lepas ni. Tapi sekarang aku pun dah start bersenam sikit-sikit. Tak nak bergantung sangat dengan supplement untuk kurus. Tak elok untuk jangka masa panjang kan? Tapi tak mampu la nak buat hari-hari sebab busy dengan Qayl dan manuskrip novel yang bakal terbit tak lama lagi. Hehe... adios.
.
Senaman yang jadi rujukan untuk aku. Tak perlu workout yang berat-berat, cukup sekadar keluar peluh

17 comments:

Sarjen Pencerita said...

Salam rakan penulisku,Teruskan usaha menghasilkan karya..semoga terus maju...jangan lupa juga lawat blog sya ya kat https://ceritaberemosi.blogspot.my/

Anonymous said...

sis..dtrim tu sis beli katne

E-la Adiey said...

Dekat Ig byk jual sis

Anonymous said...

What's up everyone, it's my first pay a quick visit
at this site, and article is genuinely fruitful in support of me, keep up posting such posts.

Unknown said...

Hello...nak tanya .. kalau gemuk lemak yg dah tersumbat ni mcm mana ya. produk kt ataz yg mana berkesan? marvellous detox USA tu ke

Unknown said...

hello..kak...produk mne yg paling berkesan dan murah skit la dlm bajet? untk irg yg gemuk lemak bkn gemuk air please respond. .

E-la Adiey said...

X berapa pasti sbb sy jenis gemuk air. tp dlm byk2 yg sy try, sy paling suka nona roguy. Even sy dh 2 thn bersalin, sy tetap amalkan nona roguy sampai skrg. Alhamdulillah membuang hari2

E-la Adiey said...

Gemuk lemak ni jenis yg susah sikit nak turun. Gemuk air senang turun. Cara yg paling tepatnya perlu diet yg betul dan buat aktiviti yg keluarkan peluh. X ada jalan singkat utk kurus sbb lemak tu dh tepu dlm badan

Unknown said...

Hello I gemok air yg mne sesuai utk I?

Anonymous said...

Hi there mates, how is all, and what you wish for to say
regarding this paragraph, in my view its in fact remarkable for me.

Anonymous said...

Howdy, i read your blog from time to time and i
own a similar one and i was just curious if you get a lot
of spam responses? If so how do you prevent
it, any plugin or anything you can advise? I get so much lately it's driving me insane so any assistance is very much appreciated.

Unknown said...

salam , phynotanal tuh beli dekat mana ye ?

Unknown said...

salam,phytonatal tuh beli dekat mana ye ?

Unknown said...

Brpa biji ehh skli makan utk pyhtonatal tu ...sebelum atau selepas mkn ?? Sehari brpa kali ... mintak penjelasan sbb keliru mcm mana cra mkn phytonatal tu 😄

E-la Adiey said...

Dtrim

E-la Adiey said...

Ig ada

E-la Adiey said...

Makan 2-3 biji sebelum tido. Sekali sehari je